EFE AKADEMİ, İstanbul, 2021
Amaç: Bu araştırmada lise matematik dersi çember ve daire konusuna
yönelik geliştirilen STEM etkinliklerinin, öğrencilerin problem çözme becerileri, bilgi-işlemsel düşünme becerileri, STEM alanlarına yönelik ilgilerine etkisi
ve öğrencilerin bu etkinliklere yönelik görüşlerinin belirlenmesi amaçlanmıştır.
Yöntem: Bu araştırmada karma araştırma yöntemi desenlerinde biri olan
gömülü desen kullanılmıştır. Araştırmanın verileri, 2017-2018 eğitim-öğretim
yılı bahar döneminde 10. sınıf matematik dersi kapsamında öğrenim gören 33’
er deney ve kontrol grubu olmak üzere toplamda 66 öğrenciden toplanmıştır.
Geliştirilen STEM etkinlikleri beş hafta boyunca uygulanmıştır. Nicel verileri
toplamak için ön-test son-test olarak; problem çözme envanteri, STEM alanlarına ilgi ve bilgi-işlemsel düşünme becerileri ölçekleri kullanılmış, verilerin analizinde karma ölçümler için iki faktörlü varyans analizi ve Mann-Whitney U testi
uygulanmıştır. Nitel verileri toplamak için yarı yapılandırılmış görüşme formu
kullanılmış, verilerin analizinde betimsel ve içerik analizinden yararlanılmıştır.
Bulgular: Araştırmanın bulgularına göre öğrencilerin; problem çözme becerisi, STEM alanlarına ilgisi ve bilgi-işlemsel düşünme becerilerine göre deney
grubu lehine anlamlı düzeyde farklılık oluşturmuştur. Öğrencilerin STEM etkinliklerine yönelik değerlendirmeleri; bilgisayar destekli eğitime (BDE) yönelik
değerlendirmeler, STEM etkinliklerine yönelik değerlendirmeler ve İşbirlikli
öğrenmeye yönelik değerlendirmeler şeklinde ortaya çıkmıştır. BDE ve STEM
etkinliklere yönelik genelde olumlu görüşler çıkarken, işbirlikli öğrenmeye yönelik ise olumsuz görüşler ön plana çıkmıştır.
Sonuç: STEM etkinliklerinin 10. Sınıf matematik dersi kapsamında uygulanmasının öğrencilerin problem çözme becerilerini, STEM alanlarına yönelik ilgilerini ve bilgi-işlemsel düşünme becerilerinde gelişmelere neden olduğu
belirlenmiştir. Öğrencilerin STEM etkinliklerine BDE teknolojilerine yönelik
olumlu görüşlere sahip oldukları tespit edilmiştir. İşbirlikli çalışma yönünde ise
olumlu ve olumsuz görüşleri olmakla birlikte olumsuz görüşlerin daha ağırlıkta
olduğu ortaya çıkmıştır.