11. Ulusal Beton Kongresi, Erzurum, Türkiye, 22 - 24 Mayıs 2025, ss.561-571, (Tam Metin Bildiri)
Çalışmada geri dönüştürülmüş atık araç lastiği parçacıklarının ince agreganın bir kısmı, atık lastik tellerinden elde edilen çelik liflerin ise endüstriyel çelik lifin bir kısmı ile ikame etmek suretiyle üretilen çelik lifli polimer betonların basınç dayanımları üzerindeki etkisi incelenmiştir. Polimer beton üretiminde bağlayıcı olarak doymamış polyester reçinesi kullanılmıştır. Dolgu maddesi (D) olarak 0-4, 4-8 ve 8-16 mm sınıflarında agrega ile ince agregayla belirli oranlarda yer değiştiren iki farklı çapta (0-1 mm ve 1-3,5 mm) atık lastik (AL) parçacıkları kullanılmıştır. Ön deneyler sonucunda reçine/dolgu oranı %20, çelik lif oranı ağırlıkça %0,8, sertleştirici oranı %1,5 ve hızlandırıcı oranı %0,3 olarak sabit alınmıştır. AL/D oranı %0, %2,5, %5 ve %7,5; Atık Çelik Lif (AÇL)/Endüstriyel Lif (EÇL) oranı ise %0, %33, %67 ve %100 olacak şekilde belirlenmiştir. Testler Ø100x200 mm’lik numuneler üzerine gerçekleştirilmiştir. Taze betonlar üzerinde birim hacim ağırlık, sertleşmiş betonlar üzerinde ise eksenel basınç deneyleri yapılmıştır. Sonuç olarak atık lastik kullanımının polimer betonun dayanımını azalttığı belirlenmiştir. Düşük dozlarda (AL için %2,5, AÇL için %33) kullanılmak şartıyla bu iki atık madde aynı anda çelik lifli polimer betonlarda değerlendirilebilir. Bu atıkların altyapı ya da taşıyıcı olmayan beton elemanların üretiminde kullanılması önerilir.