Fen Bilimleri Öğretmenlerinin Yeni Yaklaşım, Yöntem ve Teknikleri Bilme ve Kullanma Düzeyleri ile Mesleki Tükenmişlikleri


Geçikli E., Okumuşoğlu O.

Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, cilt.25, sa.Özel Sayı, ss.396-415, 2021 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 25 Sayı: Özel Sayı
  • Basım Tarihi: 2021
  • Dergi Adı: Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: Academic Search Premier, TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.396-415
  • Atatürk Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu araştırmanın amacı, fen bilimleri öğretmenlerinin fen öğretimindeki yeni yaklaşım, yöntem ve teknikleri bilme ve kullanma düzeylerini ve mesleki tükenmişliklerini belirlemek ayrıca aralarındaki ilişkiyi incelemektir. Bu araştırma deneysel olmayan desenlerden ilişkisel tarama yönteminin kullanıldığı nicel bir araştırmadır ve Erzurum ili merkez ilçelerinde görev yapan toplam 200 fen bilimleri öğretmeni ile yürütülmüştür. Veri toplama aracı olarak fen öğretiminde Yeni Yaklaşım, Yöntem ve Teknikleri Bilme ve Kullanma Ölçeği ile Maslach Tükenmişlik Envanteri-Eğitimci Formu kullanılmıştır. Fen bilimleri öğretmenlerinin yeni yaklaşım, yöntem ve teknikleri ne düzeyde bildiği ve kullandığı betimsel istatistikler ile ortaya konulmaya çalışılmış, bilme ve kullanma düzeyleri arasındaki ilişki incelenmiştir. Ayrıca Maslach Tükenmişlik Envanteri-Eğitimci Formu ile fen bilimleri öğretmenlerinin duygusal tükenme, duyarsızlaşma ve kişisel başarı alt boyutlarında tükenmişlik düzeyleri araştırılmış ve yeni yaklaşım, yöntem ve teknikleri bilme ve kullanma düzeyleri ile bu alt boyutlar arasındaki ilişki belirlenmeye çalışılmıştır. Araştırma sonucunda fen bilimleri öğretmenlerinin yeni yaklaşım, yöntem ve teknikleri orta düzeyde bildikleri ve kullandıkları, ayrıca yeni yaklaşım, yöntem ve teknikleri bilme ve kullanma düzeyi arasında anlamlı ve pozitif bir ilişki olduğu belirlenmiştir. Fen bilimleri öğretmenlerinin duygusal tükenme, duyarsızlaşma ve kişisel başarı alt boyutlarında yüksek tükenmişlik düzeyinde oldukları tespit edilmiş fakat öğretmenlerin yeni yaklaşım, yöntem ve teknikleri bilme ve kullanma düzeyleri ile tükenmişlikleri arasında anlamlı bir ilişki olmadığı görülmüştür.

This study is intended to detect the extent to which science teachers are familiar with new approaches, techniques and methods in science teaching, the extent to which they use these new approaches, techniques and methods, and the level of their occupational burnout as well as the relation between these three foci of the study. It is a quantitative study in which correlational survey model was used and was carried out with 200 science teachers working in central Erzurum. Scale of Familiarity with New Approaches, Methods and Techniques in Science Teaching and Maslach Burnout Inventory-Educator Survey were used as tools of data collection. In the study, the extent to which science teachers are familiar with and use new approaches, techniques and methods in science teaching was demonstrated through descriptive statistics, and the relation between the levels of teachers’ familiarity with and use of new approaches, techniques and methods in science teaching was examined. In addition, science teachers’ levels of occupational burnout were examined on the basis of such sub-dimensions as emotional burnout, desensitisation and individual success through Maslach Burnout Inventory-Educator Survey and the relation between teachers’ levels of familiarity and use of new approaches, techniques and methods in science teaching, and these sub-dimensions was tried to be demonstrated. The findings show that science teachers are familiar with and use new approaches, techniques and methods in science teaching at medium level, and that there is a positive and significant relation between the level of familiarity with new approaches, techniques and methods in science teaching and the level of using them. It has been found out that science teachers are at high level of occupational burnout as far as such sub-dimensions as emotional burnout, desensitisation and individual success are concerned. According to the findings, there is not a significant relation between teachers’ familiarity with and use of new approaches, techniques and methods in science teaching, and their level of occupational burnout. Keywords: approach, method, technique, burnout, science teaching