Uluslararası Alan Eğitimi Araştırmaları Dergisi, cilt.2, sa.2, ss.153-162, 2021 (Hakemli Dergi)
Zor problemlerle karşılaştıklarında, bazı öğrenciler hemen pes edip
çalışmayı bırakırken, bazıları problemi çözmek için neden daha
fazla uğraşmaktadırlar? Çocukların başarısızlıkla nasıl başetmeye
çalıştıkları üzerine araştırmalar yapan Amerikalı Sosyal Psikolog
Carol Dweck, bu durumu zihniyet kuramı ile açıklamaktadır. Öz
inanç veya örtük zekâ kuramı adı ile de ifade edilen bu kurama göre,
insanların temel özellikleri ile ilgili inançları; onların
motivasyonlarını, öğrenmeye yaklaşımlarını ve başarı durumlarını
yakından etkilemektedir. Bu kurama göre insanlar, ‘sabit zihniyet’
ve ‘gelişme zihniyetine’ sahip olmak üzere iki gruba
ayrılmaktadırlar. Sabit zihniyete sahip bireyler, zekâ, yetenek veya
kişilik gibi temel özelliklerinin değişmeyeceğine inanırlar. Bu
zihniyete sahip bireylerin gelişme umutları fazla olmadığından
genellikle öğrenmeye karşı motivasyonları, azim ve kararlılıkları da
düşüktür. Gelişme zihniyetine sahip bireylerde; zekâ, yetenek gibi
temel özelliklerinin değiştirilebileceği düşüncesi hakimdir. Gelişme
zihniyetine sahip bireyler öğrenmeye karşı yüksek bir motivasyona
sahip olup, daha iyi olmak için sürekli çaba sarfederler. Yapılan
çalışmalar zihniyetin değiştirilebileceğine, gelişme zihniyetinin
okuldaki yüksek başarı ile bağlantılı olduğuna dair önemli kanıtlar
olduğunu ortaya koymaktadır. Bu çalışma, gelişme zihniyetinin
öğrenme motivasyonu üzerine etkisini, ilgili literatüre göre
incelemeyi amaçlamaktadır. Zihniyet kuramı, öğrenmenin
anlaşılması ve artırılması için geniş bir çerçeve sunmaktadır. Bu
nedenle çalışmanın, eğitimciler, ebeveynler ve öğrenciler için uygun
öğrenme ortamları sağlamada yararlı olacağı düşünülmektedir.
Anahtar Kelimeler: Zihniyet Kuramı, Öğrenme Motivasyonu, Sabit
Zihniyet, Gelişme Zihniyeti.