inönü üniversitesi kültür ve sanat dergisi, cilt.8, sa.2, ss.117-127, 2022 (Hakemli Dergi)
Bu çalışmada Türk saz musikisinde geçki(modülasyon) konusu ele alınmış olup, betimsel araştırma
yöntemlerinden tarama (survey) tekniği ile yürütülmüştür. Musikimiz içerisinde önemli bir yeri olan geçki, bir
makam icra edilirken onun içinde genişleme ya da bir veya birkaç makama geçmek için yapılan bir geçiş (bir
nevi geçici veya kalıcı modülasyon) biçimidir. Diğer bir deyişle genellikle yakın makamlardan veya yakın
seslerden faydalanılarak başka bir makama geçmek veya kısa süre gezinip aynı makama geri dönmek için
kullanılan diziler, sesler ve melodilere verilen bir isimdir. Türk musikisinde, geçkiler taksimlerin yanında her
türlü saz eseri, gazel, şarkı ve büyük bestelerde kullanılan ve bu yolla taksim ve eser icralarına renk katan bir
yapıdır. Geçkiler, yapılan sanatsal icranın içine farklı lezzetlerin girmesini sağlayan hem ilmi, hem estetik, hem
de duygulara hitap eden genişletici bir birikim olayıdır. Geçkiler, yakın ve uzak geçki diye ikiye ayrılırlar.
Çalışmamız Türk saz musikisinde her türlü saz eserlerinde yapılmış geçkiler (Modilasyonlar) üzerine
odaklanmıştır.
In this study, the topic of route (modulation) in Turkish saz music was discussed and conducted with the survey
technique which is one of the descriptive research methods. The route, which has an important place in our
music, is a form of transition (a kind of temporary or permanent modulation) made to expand or move to one
or more themes while a theme is being performed. In other words, it is a name given to sequences, sounds,
and melodies that are usually used to move to another position by using close positions or close sounds or to
hover for a short time and return to the same position. In Turkish music, routes are the structure that is used
in all kinds of saz works like ghazals, ballads, and large compositions besides Taksim and Taksim
performances and adds color to them. It is an expansive accumulation event that appeals to science,
aesthetics, and emotions that allows different tastes to get into the artistic execution. They are divided into two
near and far past. Our study focuses on the modulations performed in all sorts of saz works in Turkish saz
music.