ZİHİNSEL ENGELLİ ÖĞRENCİLERİN OKUMA VE YAZMA BECERİSİNİ ARTTIRMAYA YÖNELİK ÇALIŞMALARIN ANALİZİ


Creative Commons License

Dalga A.

SOCIAL SCIENCES STUDIES JOURNAL, cilt.6, sa.64, ss.2602-2622, 2020 (Hakemli Dergi)

Özet

Bu çalışmada zihinsel yetersizliği olan bireylerin okuma ve yazma becerisini arttırmaya yönelik Türkiye’de yapılan çalışmaların analizi amaçlanmıştır. Bu amaçla 5 doktora tezi, 18 yüksek lisans tezi ve 12 makale olmak üzere toplam 35 çalışma incelenmiştir. Konuyla ilişkin tezlere ulaşmak için YÖK Ulusal Tez Merkezi, ilgili makalelere ulaşmak için de Google Akademik, ERIC, EBSCOhost, Web Of Scıence, Ulakbim veri tabanları kullanılmıştır. Çalışmalar; amaç, katılımcılar, araştırma modeli, uygulanan müdahale, müdahale sonuçları, sınırlılıklar ve öneriler başlıkları altında analiz edilmiştir. Analiz sonuçlarına göre; çalışmaların en çok okuduğunu anlamaya yönelik yapıldığı, katılımcıların büyük çoğunluğunun hafif düzeyde zihinsel yetersizliği olan bireylerden oluştuğu, araştırma modelinde de en çok tek denekli desen kullanıldığı görülmektedir. Yine çalışmalarda en çok katılımcı, yöntem ve uygulanan stratejiler sınırlılık olarak belirtilmiştir. Uygulamaya yönelik olarak da etkililiği çalışılan stratejinin uygulanması önerilirken, ileri araştırmalara yönelik olarak farklı düzey, farklı grup ve katılımcı sayısının arttırılarak stratejinin etkililiğinin incelenmesi olmuştur. Çalışmalarda aynı amaca yönelik birbirinden farklı stratejiler kullanıldığı, strateji/müdahalelerin bir grup altında toplanmadığı görülmektedir.