SOCIAL SCIENCES STUDIES JOURNAL, cilt.6, sa.64, ss.2602-2622, 2020 (Hakemli Dergi)
Bu çalışmada zihinsel yetersizliği olan bireylerin okuma ve
yazma becerisini arttırmaya yönelik Türkiye’de yapılan
çalışmaların analizi amaçlanmıştır. Bu amaçla 5 doktora tezi, 18
yüksek lisans tezi ve 12 makale olmak üzere toplam 35 çalışma
incelenmiştir. Konuyla ilişkin tezlere ulaşmak için YÖK Ulusal
Tez Merkezi, ilgili makalelere ulaşmak için de Google
Akademik, ERIC, EBSCOhost, Web Of Scıence, Ulakbim veri
tabanları kullanılmıştır. Çalışmalar; amaç, katılımcılar,
araştırma modeli, uygulanan müdahale, müdahale sonuçları,
sınırlılıklar ve öneriler başlıkları altında analiz edilmiştir.
Analiz sonuçlarına göre; çalışmaların en çok okuduğunu
anlamaya yönelik yapıldığı, katılımcıların büyük çoğunluğunun
hafif düzeyde zihinsel yetersizliği olan bireylerden oluştuğu,
araştırma modelinde de en çok tek denekli desen kullanıldığı
görülmektedir. Yine çalışmalarda en çok katılımcı, yöntem ve
uygulanan stratejiler sınırlılık olarak belirtilmiştir. Uygulamaya
yönelik olarak da etkililiği çalışılan stratejinin uygulanması
önerilirken, ileri araştırmalara yönelik olarak farklı düzey, farklı
grup ve katılımcı sayısının arttırılarak stratejinin etkililiğinin
incelenmesi olmuştur. Çalışmalarda aynı amaca yönelik
birbirinden farklı stratejiler kullanıldığı, strateji/müdahalelerin
bir grup altında toplanmadığı görülmektedir.