• IV. Ulusal Çocuk Gelişimi Öğrenci Kongresi Konya Selçuk Üniversitesi , Konya, Türkiye, 18 Mayıs 2017 - 20 Mayıs 2018
Piaget
ve Vygotsky’ nin Dil ve Düşünce Üzerine Fikirlerinin Karşılaştırılması
Zehra
HAZAR- zehrahazar01@gmail.com- Ankara
Üniversitesi Çocuk Gelişimi Bölümü
Dil, bir semboller sistemi olarak
tanımlanmaktadır. Sosyal ve duygusal iletişimin en önemli aracı konumunda ve
kompleks bir yapıya sahiptir. Dilbilimciler, psikologlar, felsefeciler ve kuramcılar
dil ile ilgili birçok araştırmada bulunmuş ve birçok görüş ortaya koymuşlardır.
Ancak bir görüş birliğine henüz varılamamıştır. Düşünce, bazı kuramcılar
tarafından “dil” ile eşdeğer tutulmuş bazıları “dilin, düşünceyi yapılandıran
bir etmen” olduğunu savunmuşlar, bazıları ise “dil ve düşüncenin birbirine
bağımlı” olduğunu öne sürmüşlerdir. Bu çalışmada dil ve düşünce arasındaki
ilişkiyi ortaya koyan psikolojinin iki önemli ismi Vygotsky ile Piaget’nin
görüşlerinin karşılaştırılmasına yer verilmiştir. Çalışma kapsamında Vygotsky
ve Piaget’nin ortaya koyduğu görüşler değerlendirilmiş, “dil ve düşünce”
arasındaki bağlantıya ilişkin her ikisinin de kuramlarında yer verdiği farklılıklar
ve benzerlikler ortaya konulmuştur.
Anahtar
Kelimeler: Dil,
Düşünce, Piaget, Vygotsky