OKUL ÖNCESİ DÖNEM ÇOCUKLARINDA PERİFERİK DAMAR YOLU AÇMA GİRİŞİMİ SIRASINDA PARMAK KUKLAOYUNUNUN AĞRI VE ANKSİYETEYE ETKİSİ


Creative Commons License

Kurudirek F., Demir Barbak Z., Demir Z.

3. Uluslararası Akdeniz Pediatri Hemşireliği Kongresi, Ankara, Türkiye, 12 - 15 Ekim 2022, ss.22

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Ankara
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.22
  • Atatürk Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

OKUL ÖNCESİ DÖNEM ÇOCUKLARINDA PERİFERİK DAMAR YOLU AÇMA GİRİŞİMİ SIRASINDA PARMAK KUKLA

OYUNUNUN AĞRI VE ANKSİYETEYE ETKİSİ

THE EFFECT OF FINGER PUPPET PLAY ON PAIN AND ANXIETY DURING ATTEMPTS TO OPEN PERIPHERAL

VASCULAR ACCESS IN PRESCHOOL CHILDREN

Fatma Kurudirek1, Zeynep Demir İmamoğlu2, Zülbiye Demir Barbak3

1Atatürk Üniversitesi, Erzurum, 2Gümüşhane Üniversitesi, Gümüşhane, 3Atatürk Üniversitesi, Erzurum

ÖZET

Amaç: Bu çalışmanın amacı, okul öncesi dönem çocuklarında periferik damaryolu açma işlemi sırasında parmak kukla oyununun ağrı

ve anksiyete üzerine etkisini incelemek amacıyla yapılmıştır.

Tasarım ve yöntemler: Araştırma randomize kontrollü olarak gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın evreni 25 Mayıs- 25 Haziran 2022

tarihleri arasında Türkiye’de bir hastanede çocuk acil servisine gelen damar yolu açılan 4-6 yaş arası çocuklar oluşturmaktadır. Örneklem

ise bu tarihler arasında araştırma kriterlerine uygun 97 çocuk oluşturmaktadır. Veriler 97 çocuktan (kontrol grubunda 49, parmak kukla

oyunu grubunda 48) elde edildi. Veriler, araştırmacılar tarafından gerçekleştirilen “Anket Formu”, Çocuk Korku ve Anksiyete Ölçeği” ve

“Wong-Baker Yüz İfadelerini Derecelendirme Ölçeği ” ile toplanmıştır. Kontrol grubuna normal prosedür deney grubuna işlem sırasında

parmak oyunu gösterisi yapılmıştır. Her iki grupta da ağrı ve anksiyete puan ölçekleri periferik damar yolu açma işlemi öncesinde ve

sırasında çocuk, ebeveyn ve araştırmacı olmak üzere üç değerlendirici tarafından puanlandırılarak istatistik yapıldı. Verilerin analizinde,

yüzdelik dağılımlar, ortalama, standart sapma, ki-kare testi, bağımsız gruplarda t-testi ve varyans analizi kullanılmıştır.

Bulgular: Deney ve kontrol grubunda “işlem öncesinde çocuğun ağrı ve anksiyete puanları çocuk, ebeveyn ve araştırmacı tarafından

değerlendirildi ve üç değerlendirici tarafından da benzer düzeyde ağrı ve anksiyete yaşadığı belirlenmiştir (p>0.05). “İşlem sırasında

çocuğun ağrı ve anksiyete puanı yine çocuk, ebeveyn ve araştırmacı tarafından değerlendirildi ve üç değerlendirici tarafından da parmak

kukla oyunu grubundaki çocukların kontrol grubundaki çocuklardan daha az ağrı ve anksiyete yaşadığı belirlenmiştir (p < 0.05).”

Sonuçlar: Bu sonuçlara göre periferik damar yolu açılan 4-6 yaş grubu çocuklarda parmak kukla oyununun uygulanması çocukların

ağrı ve anksiyetelerinin azalmasında etkili olmuştur.

Uygulamaya ilişkin çıkarımlar: 4-6 yaş grubu çocuklarda periferik damar yolu açma işlemi sırasında, pediatri hemşireleri tarafından

parmak kukla oyununun kullanılması önerilebilir.

Anahtar Kelimeler: Ağrı, çocuk, anksiyete, parmak kukla oyunu, damar yolu açma.

ABSTRACT

Objective: The aim of this study was to examine the effect of finger puppet play on pain and anxiety during peripheral vascular access

in preschool children.

Design and methods: The study was conducted in a randomized controlled manner. The population of the study consists of children

aged 4-6 years who came to the pediatric emergency service in a hospital in Turkey between 25 May and 25 June 2022. The sample

consists of 97 children who meet the research criteria between these dates. Data were obtained from 97 children (49 in the control

group, 48 in the finger puppet play group). The data were collected with the “Survey Form”, the Child Fear and Anxiety Scale, and

the “Wong-Baker Facial Expression Rating Scale” conducted by the researchers. Finger play was shown to the control group during

the normal procedure experiment group during the procedure. In both groups, the pain and anxiety score scales were scored by

three evaluators, including the child, the parent, and the researcher, before and during the peripheral vascular access procedure, and

statistics were made. Percentage distributions, mean, standard deviation, chi-square test, t-test for independent groups and analysis

of variance were used in the analysis of the data.

Results: In the experimental and control groups, “the child’s pain and anxiety scores were evaluated by the child, parent, and researcher

before the procedure, and it was determined that he had a similar level of pain and anxiety by all three assessors (p>0.05).

“The child’s pain and anxiety scores during the procedure were again It was evaluated by the parents and the researcher, and it was

determined by all three evaluators that the children in the finger puppet game group experienced less pain and anxiety than the children

in the control group (p < 0.05).”

Results: According to these results, the application of finger puppetry in children aged 4-6 years with peripheral vascular access was

effective in reducing the pain and anxiety of children.

Implications for the application: During the peripheral vascular access procedure in children aged 4-6 years, the use of finger

puppet play may be recommended by pediatric nurses.

Keywords: Pain, child, anxiety, finger puppet play, vascular access.