3RD INTERNATIONAL ARTEMIS CONGRESS ON HEALTH AND SPORTS SCIENCES, İzmir, Türkiye, 24 - 26 Mart 2023, ss.113-117
Özet
Amaç: Bu araştırmanın amacı, İşitme Engelli Ortaokul Öğrencilerine Uygulanan Tenis Egzersizlerinin
Denge ve Koordinasyon Gelişimine Katkısının Araştırılmasıdır.
Materyal ve Metot: Araştırmaya 10-13 yaş grubunda 18 öğrenci (8 kız+10 erkek) katıldı Çalışmalara
başlamadan önce öğrencilere ilk testler uygulanarak kaydedildi. Çalışmalar haftada 2 gün, 90-120 dakika
olarak planlanarak 12 hafta devam edildi. 12 haftalık uygulama programı sonunda çocuklara son test
olarak yeniden uygulandı.
Analiz:Elde edilen veriler ESSP.20 programı ile analiz frekans, aritmetik ortalama ve gruplar arası
karşılaştırma için varyans analizi (ANOVA) ile hesaplanarak tablolaştırıldı.
Sonuç ve Değerlendirme: Araştırma sonunda, 10-13 yaş grubundaki çocukların dinamik ve statik
denge değerleri
( p>0,05) anlamlı bulunmuştur. Sonuç olarak işitme engelli 10-13 yaş grubundaki öğrenciler için
uygulanan denge geliştirici tenis egzersizlerinin denge ve koordinasyon gelişimine olumlu yönde etki
ettiği bulgularına ulaşılmıştır.
Anahtar Kelimeler: İşitme Engelli, Tenis, motor Beceriler, Denge, koordinasyon.
Investigation of the Contribution of Tennis Exercises Applied to
Hearing Impaired Secondary School Students to the Development of
Balance and Coordination
Summary
Aim: The purpose of this research is to investigate the Contribution of Tennis Exercises Applied to
Hearing Impaired Secondary School Students to the Development of Balance and Coordination.
3RD INTERNATIONAL ARTEMIS CONGRESS ON
HEALTH AND SPORTS SCIENCES
114
Materials and Methods: 18 students (8 girls + 10 boys) in the 10-13 age group participated in the
study. Before starting the studies, the students were recorded by applying the first tests. The studies
were planned as 90-120 minutes, 2 days a week, and continued for 12 weeks. At the end of the 12-week
practice program, the children were re-administered as a post-test.
Analysis: Obtained data were tabulated with ESSP.20 program by calculating analysis frequency,
arithmetic mean and analysis of variance (ANOVA) for comparison between groups.
Conclusion and Evaluation: At the end of the research, the dynamic and static balance values of the
children in the 10-13 age group
(p>0.05) was found to be significant. As a result, it has been found that balance improving tennis
exercises applied for students in the 10-13 age group with hearing impairment have a positive effect on
the development of balance and coordination.
Keywords: Hearing Impaired, Tennis, Motor Skills, Balance, coordination.