ULUSLARARASI BEŞERİ ve SOSYAL BİLİMLER KONGRESİ, Erzurum, Türkiye, 4 - 05 Kasım 2021, ss.585-594
Her ne
kadar ebeveynler ya da yetişkinler tarafından risk almak olumsuz olarak
algılansa da çocukların gelişiminde önemi büyüktür. Çocuklar risk alma davranışları
ile mücadele etme, karar verme, özerkliklerini kazanma, kendilerinin zayıf ve
güçlü yönlerini keşfetme, benlik saygılarını geliştirme fırsatını elde etmektedirler.
Çocukların risk alma davranışı en çok da oyunlarında gözlenmektedir. Çocuklar
riskli oyunları oynamaktan çok keyif almaktadır. Bu yüzden yetişkinlerin
güvenlik kaygısı nedeniyle çocukların riskli oyun oynamalarını engellemek
yerine gerekli önlemleri alarak desteklemeleri gerekmektedir. Çocuklarda risk
alma davranışı yaş, cinsiyet, ebeveynlerin ya da yetişkinlerin risk almaya dair
sosyalleşme uygulamaları, çocukların risk almaya dair önceki deneyimleri gibi
faktörlerden etkilenmektedir. Özellikle erkek çocukların kızlardan daha fazla
risk alma davranışında bulunduğu ,ebeveyn ya da yetişkinlerin de erkek
çocuklarda kızlara göre risk alma davranışını daha fazla desteklediği ve
çocukların bir etkinlikle ilgili önceki deneyimlerinin fazla olmasının riskli
alma davranışını etkilediği yapılan çalışmalarda ortaya konulmaktadır. Sonuç
olarak ebeveynler ya da yetişkinler yaratıcılığının, meydan okumanın,
heyecanının korunduğu riskli oyunlar için uygun ortamlar oluşturarak çocukların
risk alma davranışını desteklemelidir.
ABSTRACT: Although
risk taking is perceived as negative by parents or adults, it is of great
importance in the development of children. Children have the opportunity to
struggle with risk-taking behaviors, make decisions, gain autonomy, discover
their weaknesses and strengths, and develop their self-esteem. Children's
risk-taking behavior is mostly observed in their games. Children enjoy playing
risky games. Therefore, adults should support children by taking the necessary
precautions instead of preventing them from playing risky games due to safety
concerns. Risk-taking behavior in children is affected by factors such as age,
gender, socialization practices of parents or adults, and children's previous
experience of risk-taking. It has been revealed in studies that especially boys
have more risk-taking behavior than girls, parents or adults support
risk-taking behavior more in boys than girls, and that children's previous
experience with an activity affects risk-taking behavior. As a result, parents
or adults should support children's risk-taking behavior by creating suitable
environments for risky games where creativity, challenge and excitement are
preserved.