3. Uluslararası Rekreasyon ve Spor Yönetimi Kongresi, Antalya, Türkiye, 16 - 19 Mayıs 2022, ss.202-203
Giriş ve Amaç: Spor insanlık tarihi boyunca sosyalleşmeyi sağlayan en önemli olguların başında yer almaktadır. Bu sosyalleşme sırasında doğru ve etkili bir iletişim kurmak; bireylerin sağlıklı bir etkileşim kurması açısından önem arz etmektedir. Sosyalleşmenin aracılarından biri olarak gördüğümüz mizah yaşantısının, doğru iletişimi engelleyebileceğini düşündüğümüz saldırganlık ve öfkenin; sporun mesleki tarafında eğitim alan bireylerdeki durumunu merak ederek yola çıktığımız bu çalışmanın amacı; Spor Bilimleri Fakültesi’nde öğrenim gören öğrencilerin saldırganlık ve öfke durumları ile mizah yaşantıları arasındaki ilişkinin incelenmesi ve farklı demografik değişkenlere göre karşılaştırılmasıdır.
Yöntem: Çalışmada, ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. İlişkisel tarama modeliyle, iki veya daha fazla değişken arasındaki ilişki düzeyini istatistiksel testlerle ölçmek ve değişimin varlığını veya derecesini belirleme amaçlanmıştır. (Karasar, 2012) Araştırmanın evrenini; Atatürk Üniversitesi spor bilimleri fakültesi öğrencileri oluştururken; örneklem grubunu ise 175’i erkek 60’ı kadın olmak üzere toplamda 235 kişi oluşturmuştur. Araştırmada saldırganlık ve öfke hakkında veriler elde etmek için; Maxwell ve Moores (2007) tarafından geliştirilen; Türkçe’ye Gürbüz ve ark. (2019) tarafından uyarlanan saldırganlık-öfke ölçeği; mizah yaşantıları hakkında veriler elde etmek için; Martin ve Puhlik-Doris (1999) tarafından geliştirilmiş, Türkçe’ye Yerlikaya (2003) tarafından uyarlanmış mizah yaşantıları ölçeği kullanmıştır. Elde edilen verilerin değerlendirilmesinde SPSS programında frekans analizi, betimsel istatistik bağımsız gruplarda t-testi , tek yönlü varyans analizi (Anova), farklılığın hangi gruptan kaynaklandığını bulmak için Tukey testi ve saldırganlık-öfke ile mizah yaşantıları arasındaki ilişkinin tespiti için de pearson korelasyon testi yapılmıştır.
Bulgular: Katılımcıların branş türlerine göre mizah yaşantıları ve saldırganlık-öfke durumlarının karşılaştırılmasında; yıkıcı mizah (p=,004) alt boyutunda, geliştirici mizah (p=,033) alt boyutunda ve öfke (p=,015) alt boyutunda anlamlı farklılıklar tespit edilmiştir. (p<0.05).
Sonuç: Bu bulgulara göre; yıkıcı mizah alt boyutunda takım sporları yapan bireylerin (x=29.25±1.212) bireysel spor yapan bireylere oranla (x=26.55±1.859), geliştirici mizah alt boyutunda bireysel spor (x=35.89±.687) yapan bireylerin takım sporları yapan bireylere oranla (x=33.64±.209) ve öfke alt boyutunda takım sporları yapan bireylerin (x=3.94±1.253) bireysel spor yapan bireylere oranla (x=3.55±1.182) daha fazla ortalamaya sahip oldukları sonucuna ulaşılmıştır.
Anahtar Kelimeler: Mizah yaşantıları - saldırganlık – öfke