Uluslararası Egzersiz Psikolojisi Dergisi, cilt.3, sa.2, ss.51-59, 2021 (Hakemli Dergi)
Araştırma Erzurum ili Çat ilçesinde ortaokul
düzeyinde öğrenim gören öğrencilerin yalnızlık tutum düzeylerine spor ve müzik
faaliyetlerinin etkisini incelemek amacıyla yapılmıştır. Araştırma evreni
2019–2020 eğitim-öğretim yılında Erzurum ili, Çat ilçesi Soğukpınar Ortaokulu,
Cumhuriyet ve Çat Yatılı İlköğretim Bölge Okullarında (YİBO) öğrenim gören
öğrencilerdir. Örneklemi ise 96 kız, 72 erkek, toplam 168 öğrenci
oluşturmaktadır. Demografik bilgiler için “Kişisel Bilgi Formu”, öğrencilerin
yalnızlık düzeyleri için “Yalnızlık Tutum Ölçeği” kullanılmıştır. Elde edilen
verilere göre yapılan aktivite türleri ile yalnızlık düzeyleri arasında
farklılıklar saptanmıştır. Spor ve müzik faaliyetlerini birlikte yapan
öğrencilerin yalnızlık düzeyleri, tek bir faaliyete katılanlardan daha düşük
olduğu görülmüştür. Okuduğu sınıf düzeyi yüksek olan öğrencilerin yalnızlık
düzeyleri alt sınıftaki öğrencilerden daha düşüktür. Yaş ile yalnızlık
düzeyleri arasında negatif yönde anlamlı ilişki tespit edilmiştir. Sonuç olarak
kırsalda okuyan çocukların sosyo-ekonomik ve çevresel imkânlarının
yetersizliklerinin yalnızlığa sebep vermemesi adına sportif ve müziksel
faaliyetlere imkân sağlayacak projelere yer verilerek öğrencilerin yalnızlık
tutumları azaltılabilir. Yapılan aktivitelerin küçük yaşlarda başlatılması
önemlidir. Bu tür çalışmalar için okullarda imkân sağlanması faydalı olacaktır.
The
research was carried out to investigate the effects of sports and music
activities on the loneliness attitude levels of secondary school students in
Çat district of Erzurum province. In the 2019-2020 teaching-learning year,
students studying at Sogukpinar Secondary School, Cumhuriyet Regional Primary
Boarding School (RPBS) and Çat Regional Primary Boarding School (RPBS) in the Cat
District of Erzurum province formed the study content. The sample of the study
consisted of 168 students, 96 of whom were female and 72 of whom were male. “Personal
Information Form" was used for demographic information, and
"Loneliness Attitude Scale" was used for students' loneliness levels developed
by Demir (1989). According to the data obtained, there are differences between
the types of activities and the levels of loneliness. Loneliness levels of
students who do sports and music activities together are lower than those who
participate in a single activity. Loneliness grades of students with higher
levels are lower than students in lower levels. There is a negative significant
relationship between age and loneliness levels. There is a negative significant
relationship between age and loneliness levels. As a result, projects that will
provide opportunities for sports and musical activities should be included so
that children studying in rural areas do not feel lonely due to insufficient
socio-economic and environmental opportunities. It is important to start
activities at an early age. It would be beneficial to provide opportunities in
schools for such studies.