Öğrencilerde Öğrenilmiş Çaresizlik Düzeyinin Bazı Değişkenler Açısından incelenmesi


Hayalioğlu İ. H.

Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, cilt.1, sa.13, ss.404-413, 2006 (Hakemli Dergi)

Özet

 Bu araştırmada ögrencilerin ögrenilmiş çaresizlik düzeyleri ile ö~rencilerin cinsiyet, yaş, ögrenim şekli, akademik başarı durumu, anne ve babanın ögrenim durumu arasındaki ilişkiler incelenmiştir. Araştırmanın örneklerni, İlkögretim okulları ile Yatıiı Bölge Okullarının 6. ve 8. sınıfında okuyan 150 kız ve 339 erkek olmak Uzere toplam 489 ögrenciden oluşmuştur. Araştırmada aşagıdaki bulgular elde edilmiştir: ı. Erkek ögrencilerin ögrenilmiş çaresizlik düzeyleri kız ögrenciJerinkinden daha yüksektir. 2. Ögrencilerİn ö~renilmiş çaresizlik dUzeyleri yaşlarına göre anlamlı bir fark göstermemektedir. 3. Yatılı okuyan ögrencilerin ögrenilmiş çaresizlik düzeyleri, gündüzlü okuyan ögrencilerinkinden daha yüksektir. 4. Akademik başarı durumu "zayıf ve orta" olan ö~enciJerin ögrenilmiş çaresizlik dUzeyleri, akademik başarı durumu "iyi ve çok iyi" olan ögrencilerden daha yüksektir. 5. Ana ve babalarının ö~renim dUzeyi düşlik olan ögrencilerin ö~enilmiş çaresizlik dUzeyleri, ö~enim düzeyi yüksek olanlardan daha yüksektir

 In this research, the relationship between the levels oflearned helplessness ofstudens and their sex, age, education types, academic success, their parents'education levels was investigated. The sample of this research consists of 489 students, 150 female and 339 male, at Primary Schools and legional Boarding Schools. The results of the studyare foııowing. : ı. 2. 3. 4. 5. Male subjects'acguired learned helplessness levels are higher then females'. There are no signifıcant differences among students learned helplessness leveIs in accordy to their ages. The learned helplessness levels ofboarding students are higher than day students. The leamed helplessness levels of weak and average students academicaııy are higher than good and very good students. The leamed helplessness levels ofthe students whose parents'education levels are laware higher than the levels of learned helplessness of those whose parents have high education levels. Key words : Leamed helplessness, relatinship, education