Geleceğin Ulaşım Yapıları: Hyperloop İstasyonları


Creative Commons License

Çakıcı F. Z., Çalışkan B. N., Kartal G. R.

Geleceğin Mekânlarını Tasarlamak: Sürdürülebilir, Erişilebilir Ve Akıllı Çözümler, Arzuhan Burcu Gültekin,Şeyda Emekci, Editör, TMMOB Mimarlar Odası Ankara Şubesi, Ankara, ss.9-22, 2025

  • Yayın Türü: Kitapta Bölüm / Araştırma Kitabı
  • Basım Tarihi: 2025
  • Yayınevi: TMMOB Mimarlar Odası Ankara Şubesi
  • Basıldığı Şehir: Ankara
  • Sayfa Sayıları: ss.9-22
  • Editörler: Arzuhan Burcu Gültekin,Şeyda Emekci, Editör
  • Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu
  • Atatürk Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Günümüz metropollerinde kullanılan ulaşım sistemleri; trafik yoğunluğu, zaman kaybı ve yüksek sera gazı emisyonu gibi çevresel ve ekonomik sorunlara neden olmaktadır. Bu durum, sürdürülebilir ve yenilikçi ulaşım çözümlerinin geliştirilmesini zorunlu hale getirmiştir. Bu çerçevede, düşük basınçlı tüpler içinde manyetik levitasyonla hareket eden kapsüller aracılığıyla yolcu ve yük taşımayı hedefleyen Hyperloop teknolojisi, çevreci ve yüksek hızlı bir ulaşım alternatifi olarak ön plana çıkmaktadır. Hyperloop, yalnızca mühendislik odaklı bir yenilik değil, aynı zamanda mimarlık ve kentsel planlama disiplinlerinin de bütüncül bir şekilde ele alması gereken bir konudur. Bu bağlamda çalışma kapsamında, öncelikle Hyperloop teknolojisi üzerine geliştirilen projeler ile pilot ve deneysel uygulamalar incelenmiş ve bu teknolojinin ülkemize uygulanabilirliği tartışılmıştır. Sonrasında ise Atatürk Üniversitesi Mimarlık Bölümü mezuniyet projesi çerçevesinde yürütülen bir tasarım atölyesi sonucunda geliştirilen, Hyperloop istasyonu proje önerileri ele alınmış ve bu öneriler mimari, kentsel ve teknik bağlamda tartışılmıştır. Öğrencilerin çoğunluğu projelerinde yüksek teknoloji, akış ve hız kavramlarını merkeze almış, bu kavramları mimari tasarım dili aracılığıyla mekânsal biçimlenişe ve ifadelere dönüştürmeye yönelik tasarım stratejileri geliştirmişlerdir. Sonuç olarak, geliştirilen bu projeler aracılığıyla öğrenciler, atölye süreci boyunca mimari düşünme becerilerini geliştirme, belirli temalar doğrultusunda biçimsel ve işlevsel mekânlar kurgulama ile yenilikçi tasarım yaklaşımları üretme konularında önemli deneyim alanları edinmişlerdir.