Atatürk Ve Ondokuz Mayıs Üniversitesi Diş Hekimliği Fakültesi Klinik Öğrencilerinin HIV/AIDS Bilgi Düzeylerinin Karşılaştırılması- Comparıson Of The Knowledge Of Atatürk And Ondokuz Mayıs Unıversıty Dental Clınıcal Students About HIV/AIDS


Creative Commons License

Karalar O., Yanıkoğlu N., Ceylan G., Sasany R., Çınar Tanrıverdi E.

Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, cilt.8, ss.443-452, 2021 (Hakemli Dergi)

Özet

Amaç: Bu çalışmanın amacı, Atatürk ve Ondokuz Mayıs Üniversitesi Diş Hekimliği Fakültesi klinik öğrencilerinin İnsan İmmün Yetmezlik Virüsü (HIV) ve Edinsel Bağışıklık Yetersizliği Sendromu (AIDS) hakkındaki bilgi düzeylerini karşılaştırmalı olarak değerlendirmektir. Gereç ve Yöntemler: Diş hekimliği öğrencilerinin HIV / AIDS'e karşı farkındalık ve tutumlarını değerlendirmek için 10 sorudan oluşan bir anket hazırlandı. Öğrencilerle yüz yüze görüşmeler yapılarak veriler toplandı. Tanımlayıcı tipte düzenlenen bu araştırma, 01 Temmuz - 31 Aralık 2019 tarihleri arasında Atatürk ve Ondokuz Mayıs Üniversitesi öğrencileri üzerinde yapılmıştır. Öğrencilerin HIV / AIDS'e karşı farkındalık ve tutumlarını değerlendirmek amacıyla, çoktan seçmeli ve boşluk doldurmalı sorulardan oluşan, anket formu kullanılmıştır. Elde edilen verilerin istatistiksel analizi ki-kare karşılaştırma testleri kullanılarak yapıldı; p<0.05 değeri istatistiksel olarak anlamlı kabul edildi. Bulgular: Tüm katılımcılar arasında farkındalık düzeyi daha yüksek olmakla birlikte 4. sınıf öğrencilerinin 5. sınıfa göre daha az bilgiye sahip olduğu görülmüştür (p<0.05). Her iki üniversite öğrencisi tarafından verilen cevaplar arasında anlamlı bir fark yoktur (p>0.05). Ondokuz Mayıs Üniversitesi'nde yapılan ankette AIDS komplikasyonları sorusuna 4. sınıfın % 48'i ve 5. sınıfın % 73'ü doğru cevap vermiştir. Atatürk Üniversitesi'nde yapılan ankette, HIV veya HIV virüsünün AIDS'ten izole edilebileceği sorusunda 4. sınıf öğrencilerinden % 70, 5. sınıf öğrencilerinden % 84 oranında sperm yanıtı alınmıştır. Sonuç: Çoğu öğrencinin HIV/AIDS'in nasıl bulaştığı konusunda yetersiz kaldıkları ve HIV/AIDS konusunda bilgi ve kaynak eksikliğinin yanlışlığı tetiklediği sonucuna varılmıştır. Bu bulgulara göre, özellikle klinik öğrencileri için HIV/AIDS hastalarına olumlu tutumlar oluşturmak için etkili eğitim programları hazırlanmalıdır. 

Background: The aim of this study is to evaluate the knowledge levels of Atatürk and Ondokuz Mayıs University Faculty of Dentistry clinical students about Human Immunodeficiency Virus (HIV) and Acquired Immune Deficiency Syndrome (AIDS) comparatively. Methods: A questionnaire consisting of 10 questions was prepared to evaluate the dentistry students' awareness and attitudes towards HIV / AIDS. The data were collected through face-to-face interviews with the students. This descriptive study was conducted on Atatürk and Ondokuz Mayıs University students between 01 July - 31 December 2019. In order to evaluate the students' awareness and attitudes towards HIV / AIDS, a questionnaire form consisting of multiple choice and fillin-the-blank questions was used. Statistical analysis of the data obtained was made using chi-square comparison tests; A value of p <0.05 was considered statistically significant. Results: Although the level of awareness was higher among all participants, it was observed that grade 4 students had less information than grade 5 students (p<0.05). There was no significant difference between the answers given by both university students (p>0.05). In the survey conducted at Ondokuz Mayıs University, 48% of the 4th grade and 73% of the 5th grade answered the question about the complications of AIDS correctly. In the questionnaire in Atatürk University, in the question of whether HIV or HIV virus can be isolated from AIDS, sperm response 70% from 4th grade students and 84% from 5th grade students were received. Conclusion: It is concluded that most students are inadequate about how HIV/AIDS is transmitted, and the lack of knowledge and resources on HIV/AIDS triggers inaccuracy. According to these findings, effective training programs should be prepared especially for clinical students to create positive attitudes for HIV/AIDS patients. KEYWORDS AIDS, Awareness Level, Dental Students, HIV