Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, cilt.8, ss.443-452, 2021 (Hakemli Dergi)
Amaç: Bu çalışmanın amacı, Atatürk ve Ondokuz Mayıs
Üniversitesi Diş Hekimliği Fakültesi klinik öğrencilerinin İnsan
İmmün Yetmezlik Virüsü (HIV) ve Edinsel Bağışıklık Yetersizliği
Sendromu (AIDS) hakkındaki bilgi düzeylerini karşılaştırmalı
olarak değerlendirmektir.
Gereç ve Yöntemler: Diş hekimliği öğrencilerinin HIV / AIDS'e
karşı farkındalık ve tutumlarını değerlendirmek için 10 sorudan
oluşan bir anket hazırlandı. Öğrencilerle yüz yüze görüşmeler
yapılarak veriler toplandı. Tanımlayıcı tipte düzenlenen bu
araştırma, 01 Temmuz - 31 Aralık 2019 tarihleri arasında Atatürk
ve Ondokuz Mayıs Üniversitesi öğrencileri üzerinde yapılmıştır.
Öğrencilerin HIV / AIDS'e karşı farkındalık ve tutumlarını
değerlendirmek amacıyla, çoktan seçmeli ve boşluk doldurmalı
sorulardan oluşan, anket formu kullanılmıştır. Elde edilen
verilerin istatistiksel analizi ki-kare karşılaştırma testleri
kullanılarak yapıldı; p<0.05 değeri istatistiksel olarak anlamlı
kabul edildi.
Bulgular: Tüm katılımcılar arasında farkındalık düzeyi daha
yüksek olmakla birlikte 4. sınıf öğrencilerinin 5. sınıfa göre daha
az bilgiye sahip olduğu görülmüştür (p<0.05). Her iki üniversite
öğrencisi tarafından verilen cevaplar arasında anlamlı bir fark
yoktur (p>0.05). Ondokuz Mayıs Üniversitesi'nde yapılan
ankette AIDS komplikasyonları sorusuna 4. sınıfın % 48'i ve 5.
sınıfın % 73'ü doğru cevap vermiştir. Atatürk Üniversitesi'nde
yapılan ankette, HIV veya HIV virüsünün AIDS'ten izole
edilebileceği sorusunda 4. sınıf öğrencilerinden % 70, 5. sınıf
öğrencilerinden % 84 oranında sperm yanıtı alınmıştır.
Sonuç: Çoğu öğrencinin HIV/AIDS'in nasıl bulaştığı konusunda
yetersiz kaldıkları ve HIV/AIDS konusunda bilgi ve kaynak
eksikliğinin yanlışlığı tetiklediği sonucuna varılmıştır. Bu
bulgulara göre, özellikle klinik öğrencileri için HIV/AIDS
hastalarına olumlu tutumlar oluşturmak için etkili eğitim
programları hazırlanmalıdır.
Background: The aim of this study is to evaluate the knowledge
levels of Atatürk and Ondokuz Mayıs University Faculty of
Dentistry clinical students about Human Immunodeficiency
Virus (HIV) and Acquired Immune Deficiency Syndrome (AIDS)
comparatively.
Methods: A questionnaire consisting of 10 questions was
prepared to evaluate the dentistry students' awareness and
attitudes towards HIV / AIDS. The data were collected through
face-to-face interviews with the students. This descriptive study
was conducted on Atatürk and Ondokuz Mayıs University
students between 01 July - 31 December 2019. In order to
evaluate the students' awareness and attitudes towards HIV /
AIDS, a questionnaire form consisting of multiple choice and fillin-the-blank questions was used. Statistical analysis of the data
obtained was made using chi-square comparison tests; A value
of p <0.05 was considered statistically significant.
Results: Although the level of awareness was higher among all
participants, it was observed that grade 4 students had less
information than grade 5 students (p<0.05). There was no
significant difference between the answers given by both
university students (p>0.05). In the survey conducted at
Ondokuz Mayıs University, 48% of the 4th grade and 73% of the
5th grade answered the question about the complications of
AIDS correctly. In the questionnaire in Atatürk University, in the
question of whether HIV or HIV virus can be isolated from AIDS,
sperm response 70% from 4th grade students and 84% from 5th
grade students were received.
Conclusion: It is concluded that most students are inadequate
about how HIV/AIDS is transmitted, and the lack of knowledge
and resources on HIV/AIDS triggers inaccuracy. According to
these findings, effective training programs should be prepared
especially for clinical students to create positive attitudes for
HIV/AIDS patients.
KEYWORDS
AIDS, Awareness Level, Dental Students, HIV