İNTERAKTİF PLATFORMLARDA SANAL TOPLULUKLAR VE SANAL MARKA TOPLULUKLARI


Deligöz K., Kurnuç M., Ünal P. D. S.

4. Al-Farabi Uluslararası Sosyal Bilimler Kongresi, Erzurum, Türkiye, 2 - 05 Mayıs 2019, ss.189

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Erzurum
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.189
  • Atatürk Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Topluluk, amaç birliği içerisinde bulunan ve birlikte hareket etme iradesi gösteren kişilerin oluşturduğu grup veya gruplar olarak tanımlanmaktadır. Günümüz dijitalleşme çağında bireyler iletişim teknolojilerini kullanarak bir araya gelmektedirler. Bu şekilde bir araya gelen bireyler sanal topluluklar olarak adlandırılan birliktelikleri ortaya çıkarmıştır. Sanal marka toplulukları, tüketicilerin sanal ortamlarda iletişim teknolojilerini kullanarak oluşturdukları duygusal ve kültürel değerler barındıran gruplardır. Bu marka toplulukları, birlikte hareket etme eğilimi göstererek markalara etki eden ve daha sonrada diğer tüketiciler arasında bilgi ve tecrübe paylaşımı gerçekleştiren topluluklardır. Bunun yanı sıra üyesi olduğu sanal marka toplulukları tüketicilere rahatlama, refah, tatmin, heyecan, tutku ve benzeri hisleri yaşatmaktadır. İşletmeler, müşteriyle doğrudan ilişki kurabilmek ve müşteri-marka ilişkilerini geliştirebilmek amacıyla sanal toplulukların oluşturulmasını ve bu topluluklar ile ilişki kurmayı oldukça önemsemektedir. Sanal toplulukların ve sanal marka topluluklarının giderek yaygınlaşması pazarlama araştırmacılarının gün geçtikçe daha fazla ilgisini çekmektedir. Bunun yanı sıra sanal marka topluluklarına üye bireylerin genellikle hangi interaktif platformlarda bir araya geldikleri ve bireylerin sanal topluluklar hakkındaki düşünceleri konu hakkında yapılan geçmiş çalışmalardan aktarılmıştır. Yapılan literatür taraması sonucunda ülkemizde bu konu ile ilgili pek fazla çalışma olmadığı görülmüştür. Bu bağlamda literatürdeki bu eksikliği gidermek adına sanal topluluklar ve sanal marka toplulukları hakkında detaylı literatür çalışması yapılarak tespit edilen literatür eksikliğinin giderilmesi hedeflenmiştir.