4. Al-Farabi Uluslararası Sosyal Bilimler Kongresi, Erzurum, Türkiye, 2 - 05 Mayıs 2019, ss.189
Topluluk, amaç birliği içerisinde bulunan ve birlikte hareket etme iradesi gösteren kişilerin oluşturduğu
grup veya gruplar olarak tanımlanmaktadır. Günümüz dijitalleşme çağında bireyler iletişim
teknolojilerini kullanarak bir araya gelmektedirler. Bu şekilde bir araya gelen bireyler sanal topluluklar
olarak adlandırılan birliktelikleri ortaya çıkarmıştır. Sanal marka toplulukları, tüketicilerin sanal
ortamlarda iletişim teknolojilerini kullanarak oluşturdukları duygusal ve kültürel değerler barındıran
gruplardır. Bu marka toplulukları, birlikte hareket etme eğilimi göstererek markalara etki eden ve daha
sonrada diğer tüketiciler arasında bilgi ve tecrübe paylaşımı gerçekleştiren topluluklardır. Bunun yanı
sıra üyesi olduğu sanal marka toplulukları tüketicilere rahatlama, refah, tatmin, heyecan, tutku ve
benzeri hisleri yaşatmaktadır. İşletmeler, müşteriyle doğrudan ilişki kurabilmek ve müşteri-marka
ilişkilerini geliştirebilmek amacıyla sanal toplulukların oluşturulmasını ve bu topluluklar ile ilişki
kurmayı oldukça önemsemektedir.
Sanal toplulukların ve sanal marka topluluklarının giderek yaygınlaşması pazarlama araştırmacılarının
gün geçtikçe daha fazla ilgisini çekmektedir. Bunun yanı sıra sanal marka topluluklarına üye bireylerin
genellikle hangi interaktif platformlarda bir araya geldikleri ve bireylerin sanal topluluklar hakkındaki
düşünceleri konu hakkında yapılan geçmiş çalışmalardan aktarılmıştır. Yapılan literatür taraması
sonucunda ülkemizde bu konu ile ilgili pek fazla çalışma olmadığı görülmüştür. Bu bağlamda
literatürdeki bu eksikliği gidermek adına sanal topluluklar ve sanal marka toplulukları hakkında detaylı
literatür çalışması yapılarak tespit edilen literatür eksikliğinin giderilmesi hedeflenmiştir.