SANATÇI VE MARKA DEĞERİ BAĞLAMINDA BİR ÖRNEK: DAMIEN HIRST


Creative Commons License

Seven M.

the Journal of Academic Social Sciences, cilt.85, ss.456-467, 2018 (Hakemli Dergi)

Özet

19. yüzyıldan itibaren Modernizm Sanat Akımı ile birlikte Batı toplumunda geniş kapsamlı kültürel eğilimler ve dönüşümler ortaya çıkmıştır. Modern endüstriyel toplumların gelişimi neticesinde şehirler hızlı büyümüştür. 20. yüzyılın ortalarında ise dünya savaştan çıkmış ve yıkımın ardından yeni bir yapılanma süreci başlamış-tır. Bu değişim ve dönüşüm kendisini kültürel alanda da göstermiştir. Sanatta geleneksel pratiklerin yerini farklı eğilimler ve materyaller almıştır. Postmodernizmin getirdiği liberal sistemin oluşmasıyla birlikte ekonomik açıdan yeni alanlar oluşturma noktasında sanat etkin bir rol oynamıştır. İngiltere’de işadamı ve koleksiyoner Charles Saatchi, genç sanatçılar keşfedip onları teşvik ederek iktisadi yönden bir teşebbüs oluşturma yoluna gitmiştir. Genç İngiliz Sanatçılar (YBA) grubu üyesi İngiliz sanatçı Damien Hirst yaptığı sıra dışı çalışmalarla Saatchi’nin dikkatini çekmiştir. Böylece yapıtlarının hem alıcısı olmuş hem de sponsorluğunu yaparak ticari bir iş birliği sağlamıştır. Bu çalışmada Damien Hirst’ün sanat tarihi içerisinde sansasyonel ve spekülatif yönüyle oluşturduğu marka değeri üzerinden bir incele-me yapılması amaçlanmıştır. Ortaya koyduğu üretimler ve sanat pazarında oluşturduğu ticari değer, örneklerle ve rakamsal değerlerle ortaya koyulmuştur.