International Social Sciences Studies Journal, cilt.7, sa.90, ss.5014-5036, 2021 (Hakemli Dergi)
Bu araştırmada kaynaştırma öğrencilerine yönelik yürütülen müzik derslerinde öğretmenlerin kullandıkları yöntemlerin tespit
edilmesi ve çeşitli etkinlik önerileri sunulması amaçlanmıştır. Araştırma genel tarama modelinde olup, nitel araştırma
yöntemlerinden görüşme tekniğine yer verilmiştir. Araştırmada müzik öğretmenlerinin kullandıkları yöntemlerin tespiti amacıyla
2020-2021 eğitim-öğretim yılında Hatay’ın Antakya ilçesinde özel ve resmi ortaokullarda görev yapan 14’ü kadın, 10’u erkek
olmak üzere toplam 24 müzik öğretmenine ulaşılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak, araştırmacılar tarafından hazırlanan
yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Gerçekleştirilen görüşmeler sonucunda kaynaştırma öğrencilerinin engel türleri
(işitme, görme, bedensel ve hafif düzey zihinsel) dikkate alınarak öğretmenlerin ne tür yöntemlere yer verdikleri belirlenmiş ve
daha sonra öğrencilerin derse aktif olarak katılımlarını sağlamak amacıyla araştırmacılar tarafından toplam 13 etkinlik
tasarlanmıştır. Hazırlanan etkinlikler uzman görüşü alınmak üzere 3’ü müzik, 6’sı özel eğitim öğretmeni olmak üzere toplam 9
öğretmen tarafından incelenmiş, gerekli düzenlemeler yapılarak son haline getirilmiştir. Araştırma sonucunda görme engeli olan
kaynaştırma öğrencileri için katılımcı öğretmenlerin çoğu işitmeye ve dokunmaya yönelik etkinlikler, işitme engeli olan öğrenciler
için öğretmenlerin çoğu görmeye yönelik etkinlikler, bedensel engeli olan kaynaştırma öğrencileri için öğretmenlerin çoğu
bedensel engel durumuna (el, kol, bacak vb.) göre değişiklik gösterecek şekilde etkinlikler, hafif düzey zihinsel engeli olan
kaynaştırma öğrencileri için öğretmenlerin çoğu tekrar yapmaya yönelik etkinlikler yaptırdıklarını ifade etmişlerdir. Bu tespitler
doğrultusunda farklı engel gruplarından olan kaynaştırma öğrencilerine yönelik olarak müzik öğretmenlerinin derslerinde yer
verebilecekleri çeşitli müzik etkinlikleri tasarlanarak öneride bulunulmuştur.