Kaynaştırma Öğrencilerine Yönelik Yürütülen Müzik Derslerinde Öğretmenlerin KullandıklarıYöntemler ve Etkinlik Öneriler


Creative Commons License

Deniz A. A., Şen Ü. S.

International Social Sciences Studies Journal, cilt.7, sa.90, ss.5014-5036, 2021 (Hakemli Dergi)

Özet

Bu araştırmada kaynaştırma öğrencilerine yönelik yürütülen müzik derslerinde öğretmenlerin kullandıkları yöntemlerin tespit edilmesi ve çeşitli etkinlik önerileri sunulması amaçlanmıştır. Araştırma genel tarama modelinde olup, nitel araştırma yöntemlerinden görüşme tekniğine yer verilmiştir. Araştırmada müzik öğretmenlerinin kullandıkları yöntemlerin tespiti amacıyla 2020-2021 eğitim-öğretim yılında Hatay’ın Antakya ilçesinde özel ve resmi ortaokullarda görev yapan 14’ü kadın, 10’u erkek olmak üzere toplam 24 müzik öğretmenine ulaşılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak, araştırmacılar tarafından hazırlanan yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Gerçekleştirilen görüşmeler sonucunda kaynaştırma öğrencilerinin engel türleri (işitme, görme, bedensel ve hafif düzey zihinsel) dikkate alınarak öğretmenlerin ne tür yöntemlere yer verdikleri belirlenmiş ve daha sonra öğrencilerin derse aktif olarak katılımlarını sağlamak amacıyla araştırmacılar tarafından toplam 13 etkinlik tasarlanmıştır. Hazırlanan etkinlikler uzman görüşü alınmak üzere 3’ü müzik, 6’sı özel eğitim öğretmeni olmak üzere toplam 9 öğretmen tarafından incelenmiş, gerekli düzenlemeler yapılarak son haline getirilmiştir. Araştırma sonucunda görme engeli olan kaynaştırma öğrencileri için katılımcı öğretmenlerin çoğu işitmeye ve dokunmaya yönelik etkinlikler, işitme engeli olan öğrenciler için öğretmenlerin çoğu görmeye yönelik etkinlikler, bedensel engeli olan kaynaştırma öğrencileri için öğretmenlerin çoğu bedensel engel durumuna (el, kol, bacak vb.) göre değişiklik gösterecek şekilde etkinlikler, hafif düzey zihinsel engeli olan kaynaştırma öğrencileri için öğretmenlerin çoğu tekrar yapmaya yönelik etkinlikler yaptırdıklarını ifade etmişlerdir. Bu tespitler doğrultusunda farklı engel gruplarından olan kaynaştırma öğrencilerine yönelik olarak müzik öğretmenlerinin derslerinde yer verebilecekleri çeşitli müzik etkinlikleri tasarlanarak öneride bulunulmuştur.