5th International Open & Distance Learning Conference, Eskişehir, Türkiye, 28 - 30 Ekim 2022, ss.1251
Amaç: Covid-19 salgın sürecinde öğretim faaliyetleri genellikle çevrimiçi öğrenme ortamları üzerinden yürütülmüştür. Bu süreçte derslerin verimli bir şekilde yürütülmesi ve öğretim programlarının zamanında yetiştirilebilmesi için çevrim içi öğretim süreçlerinin yeniden gözden geçirilmesi gerekmiştir. Salgın sürecinde çevrim içi öğretimin etkinliğini artırmaya yönelik önerilen stratejilerden birisi de ters-yüz sınıf modelinin çevrim içi öğretim sürecine uyarlanmasıdır. Bu çalışmanın amacı oldukça yeni olan bu yöntemi bibliometrik yöntemlerle analiz ederek yeni çalışmalara yön göstermektir.
Yöntem: Çevrim içi ters-yüz sınıf modeline yönelik çalışmalar yazar, yayın, anahtar kelime, dergi ve ülke gibi faktörler bağlamında incelenmiştir. İlgili çalışmalara ulaşmak için Scopus veri tabanında 8 Temmuz 2022 tarihinde tarama yapılmıştır. Arama ifadesinde (“online flipped” OR “e*flipped”) anahtar kelimeleri kullanılmıştır. Arama sonucunda 2013-2022 arasında yayımlanmış toplam 86 çalışmaya ulaşılmıştır. Elde edilen çalışmalar VOSviewer yazılımında analiz edilmiştir.
Bulgular: Arama sonucunda yazarlara yönelik 8 kümeli bir sonuca ulaşılmıştır. En fazla yayının Adawi, Demaziere, Stöhr ve Tsai tarafından yapıldığı gözlemlenmiştir. En çok çalışmanın Ming Chuan Universitesi’nde yapıldığı tespit edilmiştir. Yapılan çalışmaların bağlantıları açısından en fazla ilişkiye Çin ve Tayvan’da rastlanmıştır. En çok Computer & Education dergisindeki çalışmalara referans verildiği anlaşılmıştır. Konuya yönelik en fazla referans verilen yazarın Hew K.F olduğu tespit edilmiştir. Anahtar kelimelerin birbiriyle ilişkili üç küme etrafında birleşmiştir. Bu kümler derinlemesine incelendiğinde temelde eğitsel meselelerin, çevrim içi öğretim ve ters-yüz sınıf süreçlerinin ve öğrencilere yönelik çözümlerin ön plana çıktığı belirlenmiştir. Yazarların kullandıkları anahtar kelimelerin ise “ters-yüz sınıf”, “Covid 19”, “çevrim içi öğrenme”, “ters-yüz öğrenme”, “çevrim içi ters yüz sınıf”, “çevrim içi ters yüz öğrenme” olduğu görülmüştür.
Özgünlük: Araştırma amacı doğrultusunda 2013 ile 2022 yılları arasında 86 çalışmaya ulaşılmıştır. Özellikle son yıllarda konuya yönelik yeni çalışmaların yürütüldüğü gözlemlenmiştir. Bu durum konunun oldukça yeni bir çalışma alanı olduğu göstermektedir. Bu araştırmanın sonuçlarının çevrim içi ters-yüz sınıf modeli kullanmayı planlayan araştırmacılara nereden başlanacağı konusunda yön gösterebilir. Ayrıca, araştırmacılara çevrim içi ters yüz sınıf kavramlarıyla ilgili gelecek çalışmları planlamada yardımcı olacak bir araştırma gündemi önerilmektedir.