9. Ulusal Kimya Eğitimi Kongresi, Artvin, Türkiye, 9 - 11 Ekim 2025, (Yayınlanmadı)
Özet
Kimyanın bir
bilim dalı olarak gelişimi oldukça uzun bir zaman dilimine yayaılmasına rağmen
bu bilgilerin ne kadarının ve nasıl gelecek nesillere etkili bir şekilde
öğretilebileceğini konu edinen kimya eğitiminin tarihi o kadar eskiye
gitmemektedir. 18. yüzyılın ortalarına kadar bağımsız bir bilim olmaktan ziyade
daha çok tıp biliminin bir parçası olarak görülen kimya bilimi 18. yüzyılın
ortalarından itibaren İngiltere ve Amerika da bağımsız bir bilim disiplini
olarak yerleşmeye başlamıştır. Kimyanın bir disiplin olarak kabul edilmesinden
sonra ortaya çıkan temel sorunlardan birisi öğretilmesi gereken kimya
içeriğinde bir standardizasyonun sağlanmasıdır. Bu ihtiyaç ise beraberinde
öğretim programı (müfredat) geliştirme ihtiyacını doğurmuştur. Profesyonel
anlamda öğretim programı geliştirme çalışmaları üniversite düzeyinde başlamış
olmasına rağmen, bu çalışmaların yaygınlaşması ve kimya eğitimi
araştırmalarının ortaya çıkması ancak 20. yüzyılın ikinci yarısına denk
gelmektedir. Her ne kadar bu döneme kadar kimya eğitimi araştırması olarak
sayılan birçok yayın 1920’lerden itibaren özellikle bir Amerikan kimya eğitimi
dergisi olan ‘Journal of Chemical Education’da yayımlanıyor olsa da bu
çalışmaların hemen hepsi görgül (ampirik) bir araştırmaya dayanmayan daha çok
kişisel deneyim ve görüşlerden ibaret çalışmalardan ibaretti.
Kimya öğretiminin
modern kimyanın doğuşu olarak kabul edilen 18. yüzyılda başlamış olmasına
rağmen kimya eğitimi araştırmalarının geçmişi yukarıda da bahsedildiği gibi
ancak 1960’lara dayanmaktadır. Oldukça
yeni bir disiplin olan kimya eğitiminin araştırma alanı kimya ile eğitim
bilimlerinin kesişim noktasında yer almaktadır. Kimya eğitimi araştırmaları
etkili ve verimli bir kimya öğrenimini sağlayabilmek için gerekli olan içeriğin
her bir öğretim düzeyi için ne olacağının (öğretim programı); bu içeriğin hangi
sırada ve hangi yöntem ve tekniklerle öğretilebileceğinin (yöntem bilgisi);
öğretilen bu içeriğin öğrenciler tarafından nasıl ve ne kadarını
öğrenilebildiğini (ölçme ve değerlendirme bilgisi) ve tüm bu süreçlerin etkin
bir şekilde yürütülüp yürütülemediğinin ve yaşanan aksaklıkların tespit edilip
üstesinden gelmeyi amaçlayan bir dizi etkinliği içermektedir. Bu yönüyle ele
alındığında kimya eğitimi bir araştırma alanı olarak hibrit bir disiplindir.
Doğası gereği hem eğitim bilimlerinin temel bilgilerini, hem temel araştırma
yöntem bilgisini hem de kimya alan bilgisine sahip olmayı gerektirir.
Bu konuşmada
kimya eğitimi araştırmalarının geçmişten günümüze doğru gelişim seyri ele
alındıktan sonra güncel olarak çalışılan konuların neler olduğu veriye dayalı
olarak kapsamlı bir analize tabi tutularak sunulacaktır. Çalışmada hem metin
analiz, hem de bibliyoemtrik analiz yöntemleri bir arada kullanılarak yapılan
çalışmaların mevcut durumu ve geleceğe yönelik eğilimler tartışılacaktır.
Anahtar Kelimeler: Kimya eğitimi araştırmaları, bibliometrik analiz, metin analizi,
eğilimler