Türkiye Eğitim Dergisi, cilt.5, sa.1, ss.124-144, 2020 (Hakemli Dergi)
Bu çalışmanın amacı çocuk edebiyatıyla ilgili lisansüstü
çalışmalardaki eğilimlerin neler olduğunu ortaya koymaktır.
Bu amaç doğrultusunda araştırmada içerik analizi yöntemi
kullanılmıştır. Çalışma grubunu Yükseköğretim Kurulu
(YÖK) Ulusal Tez Merkezi’nde 1987-2020 yılları arasında
yapılan 677 lisansüstü çalışma oluşturmaktadır. Araştırma
verilerinin toplanmasında doküman incelemesi tekniği
kullanılmıştır. Elde edilen veriler sayısallaştırılarak her bir
değişkene ilişkin sonuçlar tablolar hâlinde sıklık ve yüzde
değerleriyle ifade edilmiştir. Araştırmanın sonunda çocuk
edebiyatıyla ilgili en çok lisansüstü çalışmanın yapıldığı
üniversitenin Ankara Üniversitesi olduğu, her geçen dönem
tez sayısının arttığı, özellikle 2016’dan sonra bu artışın
neredeyse iki katına ulaştığı, en fazla çalışmanın yüksek
lisans düzeyinde yapıldığı, lisansüstü tezlerin çoğunun
betimsel nitelikli olduğu, araştırmaların çok büyük bir
kısmının herhangi bir yazarın ya da eserinin çocuk edebiyatı
açısından incelenmesi şeklinde gerçekleştiği, lisansüstü
çalışmalarda en çok ele alınan konunun çocuğa/çocuk
edebiyatına uygunluk olduğu ve tezlerde en fazla kullanılan
anahtar kavramların sırasıyla çocuk edebiyatı, çocuk ve
değerler eğitimi olduğu anlaşılmıştır
Abstract abstract abstract abstract abstract abstract abstract
The aim of this study is to reveal the trends in postgraduate
studies related to children's literature. For this purpose,
content analysis method was used in the research. The study
group consists of 677 postgraduate studies conducted in the
National Thesis Center of the Higher Education Council
(YÖK) between 1987-2020. Document analysis technique was
used to collect research data. The data obtained were
digitized and the results for each variable were expressed in
tables in with frequency and percentage values. At the end of
the research, it was understood that the university where the
most postgraduate studies related to children's literature is
carried out is Ankara University, the number of theses
increases each semester, especially after 2016, this increase
has almost doubled, the most studies are made at graduate
level, most postgraduate theses are descriptive, the vast
majority of the researches are carried out in the form of a
study of an author or her/his work in terms of children's
literature, the most handled subject in graduate studies
issuitability to child / child literature and the most used key
words in theses were in order of children's literature,
education of children and values.