Çocuk Edebiyatıyla İlgili Lisansüstü Çalışmalardaki Eğilimler: Bir İçerik Analizi


Creative Commons License

Sevim O.

Türkiye Eğitim Dergisi, cilt.5, sa.1, ss.124-144, 2020 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 5 Sayı: 1
  • Basım Tarihi: 2020
  • Dergi Adı: Türkiye Eğitim Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: Other Indexes
  • Sayfa Sayıları: ss.124-144
  • Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu
  • Atatürk Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu çalışmanın amacı çocuk edebiyatıyla ilgili lisansüstü çalışmalardaki eğilimlerin neler olduğunu ortaya koymaktır. Bu amaç doğrultusunda araştırmada içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Çalışma grubunu Yükseköğretim Kurulu (YÖK) Ulusal Tez Merkezi’nde 1987-2020 yılları arasında yapılan 677 lisansüstü çalışma oluşturmaktadır. Araştırma verilerinin toplanmasında doküman incelemesi tekniği kullanılmıştır. Elde edilen veriler sayısallaştırılarak her bir değişkene ilişkin sonuçlar tablolar hâlinde sıklık ve yüzde değerleriyle ifade edilmiştir. Araştırmanın sonunda çocuk edebiyatıyla ilgili en çok lisansüstü çalışmanın yapıldığı üniversitenin Ankara Üniversitesi olduğu, her geçen dönem tez sayısının arttığı, özellikle 2016’dan sonra bu artışın neredeyse iki katına ulaştığı, en fazla çalışmanın yüksek lisans düzeyinde yapıldığı, lisansüstü tezlerin çoğunun betimsel nitelikli olduğu, araştırmaların çok büyük bir kısmının herhangi bir yazarın ya da eserinin çocuk edebiyatı açısından incelenmesi şeklinde gerçekleştiği, lisansüstü çalışmalarda en çok ele alınan konunun çocuğa/çocuk edebiyatına uygunluk olduğu ve tezlerde en fazla kullanılan anahtar kavramların sırasıyla çocuk edebiyatı, çocuk ve değerler eğitimi olduğu anlaşılmıştır

Abstract abstract abstract abstract abstract abstract abstract The aim of this study is to reveal the trends in postgraduate studies related to children's literature. For this purpose, content analysis method was used in the research. The study group consists of 677 postgraduate studies conducted in the National Thesis Center of the Higher Education Council (YÖK) between 1987-2020. Document analysis technique was used to collect research data. The data obtained were digitized and the results for each variable were expressed in tables in with frequency and percentage values. At the end of the research, it was understood that the university where the most postgraduate studies related to children's literature is carried out is Ankara University, the number of theses increases each semester, especially after 2016, this increase has almost doubled, the most studies are made at graduate level, most postgraduate theses are descriptive, the vast majority of the researches are carried out in the form of a study of an author or her/his work in terms of children's literature, the most handled subject in graduate studies issuitability to child / child literature and the most used key words in theses were in order of children's literature, education of children and values.