20th International Primary Teacher Education Symposium (IPTES 2022) / November 14-17, 2022, Antalya, Türkiye, 14 - 17 Kasım 2022, ss.366-376
Özet
Araştırmanın amacı eğitimde dezavantajlı bir grup olan birleştirilmiş sınıf öğrencilerine başlangıç seviyesinde
kodlama becerisi kazandırmak ve onların kodlama deneyimlerine yönelik görüşlerini incelemektir. Nitel araştırma
yöntemine dayalı olarak yürütülen araştırmanın desenini ise durum çalışması oluşturmuştur. Amaçlı örnekleme
yöntemiyle belirlenen birleştirilmiş sınıflı bir ilkokulun 24 öğrencisi araştırmaya dâhil edilmiştir. Araştırma
kapsamında öğrencilere ilk olarak kodlamanın tanımı, neden kodlama öğrenmek gerektiği ve kodlamanın nasıl
yapıldığı konusunda temel bilgiler sunulmuştur. İkinci olarak kâğıt kaleme dayalı kodlama etkinlikleri
yaptırılmıştır. Üçüncü olarak ise DOC Konuşan Eğitici Robot üzerinde kodlama uygulamaları gerçekleştirilmiştir.
Araştırmada veri toplama aracı olarak yarı yapılandırılmış görüşme ve gözlem formu kullanılmıştır. Kodlama
eğitimi sonrası öğrencilerle görüşmeler yapılmıştır. Araştırma sonuçlarında başlangıç seviyesinde verilen kodlama
eğitiminin öğrencilerde yön bulma, problem çözme, iletişim ve işbirliği becerilerine katkı sağladığı tespit
edilmiştir. Öğrenciler kodlama eğitimini eğlenceli bir etkinlik olarak tanımlamış ve bunun nedenini kodlamayı bir
oyun olarak görmeleriyle açıklamışlardır. Robotik kodlama konusunda farkındalık kazanan öğrenciler ileri düzey
kodlama eğitimi almayı ve kodlamanın zorunlu bir ders olarak öğretim programına dâhil edilmesini istediklerini
belirtmişlerdir. Araştırma sonuçlarına dayalı olarak ilkokullarda kodlama eğitimi için gerekli alt yapı olanaklarının
sağlanması, kodlama eğitiminin yaygınlaştırılması ve ilkokul öğretim programına kodlamanın seçmeli bir ders
olarak eklenmesi önerilmiştir.
Anahtar kelimeler: Birleştirilmiş sınıf, robotik kodlama, ilkokul.