SANATSAL ARAŞTIRMALAR, MUSTAFABULAT,ÖNDER YAĞMUR., Editör, https://www.detayyayin.com.tr/, Ankara, ss.79-94, 2023
ÖZET
Endüstri toplumu ile birlikte kolektif bir anlayışa sahip olan sanat pratikleri, bireysel bir zemine kayarak 20. yüzyılın başında Modernizmle birlikte on-tolojik bir sorgulama sürecine girmiştir. Modern sanatı geleneksel sanattan ayıran ve onun en gerçek ve en doğru taraflarını oluşturan daha özgür, daha olanaklı artistik değerlere ve plastik özelliklere sahip olmasıdır. Başlangıçta izleyici renk ve biçim araçlarına dayanan, sana-tçının kişisel dünya görüşünü ve iç dünyasını yansıtan, modern sanat yapıtlarına karşı büyük bir şaşkınlık duydu ve bunu yadırgadı. Ancak biçim-lerin dilinden anlayanlar, modern sanat yapıtlarını anlayabilirlerdi .
Romantizmle başlangıç yapan modern sanatın, izlenimcilikle genişleyerek yayıldığını ve Paul Cezanne’la birlikte rotasını bulup ilerlediğini söyleye-biliriz. Cezanne 1901’de yapmış olduğu resimlerinde doğayı küp, silindir ve koni şeklinde geometrik parçalara ayırarak Kübizm akımının öncülüğünü yapmış ve Picasso ve Braque gibi sanatçılar da Cezanne’ın bu anlayışını geliştirip devam ettirmişlerdir. (Bulat, Bulat, Aydın, 2014:106). Bu durumda insan için parçalar ve bütün arasındaki formülasyonu, kendine benzerliği ve düzeni ancak geometrik çözümlemeler ile değerlendirmek mümkün olmak-tadır.