18. ULUSLARARASI SINIF ÖĞRETMENLİĞİ EĞİTİMİ SEMPOZYUMU, Antalya, Türkiye, 16 - 20 Ekim 2019, ss.175-177
Bu çalışmanın temel amacı, aile katılımlı okuma etkinliklerinin ilkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlama becerisine etkisini incelemektir. İlkokul yıllarında edinilen okuma ve okuduğunu anlama, bireyin hayatı süresince tüm öğrenmelerine etki eden bir beceridir. Bu etki, okuduğunu anlama becerisi gelişmiş bireylerin derslerine olumlu yönde, gelişmemiş olanların derslerine ise olumsuz yönde yansımaktadır. Nitekim okuduğunu anlama gücü ile öğrencilerin matematik, fen bilimleri, dil ve edebiyat derslerindeki başarıları arasında bir ilişki bulunmaktadır. Okumayla ilgili tanımlarda öne çıkan temalar araştırmacıların, okumayı nasıl algıladığını da göstermektedir. Bu temalar incelendiğinde okumanın fizyolojik yönü, bilişsel yönü, psikolojik yönü, duyuşsal yönü ve sosyolojik yönü gibi okumanın çeşitli boyutları karşımıza çıkmaktadır. Okulda gerçekleştirilen herhangi bir dersteki eğitim, evde ebeveyn veya diğer aile bireyleri tarafından desteklenmediği sürece, hedeflenen başarıya ulaşılması çok zordur. Özellikle de okul eğitiminin başlangıcı olan okul öncesi ve ilkokullar için bu durum çok daha önem arz etmektedir. Çünkü çalışma ve öğrenme becerilerinin temeli bu yıllarda atılmaktadır. Ebeveyn desteği, çocuklarının eğitimi ve başarısı için gereklidir. Bununla birlikte, sosyoekonomik açıdan düşük düzeye sahip aileler, çocuğuna destek sağlama konusunda bilgi eksikliği yaşayabilir ve okul etkinliklerine katılma zorluğu yaşayabilir. Çocuklarının öğrenme sürecinde aile katılımı gibi önemli yükümlülüğü yerine getirmekte zorlanan bu ebeveynlere okul ve eğitimciler yardımcı olabilecekleri yolları belirlemeleri ve paylaşmaları önemlidir. Dolayısıyla ailelerin toplumun değişen ihtiyaçlarına göre eğitilmesi, bu bağlamda okul- aile iş birliğinin güçlendirilmesi oldukça önemli bir konudur. Literatür incelendiğinde, birçok kaynakta okul ile aile arasındaki bağın güçlendirilmesiyle öğrenci başarısının arttığı ile ilgili bulgulara ulaşılmasına rağmen, okul-aile iş birliğinin veya aile katılımının nasıl gerçekleştirileceği ve geliştirileceği konusunu üzerinde pek durulmamaktadır. Söz konusu problem üzerine temellendirilen bu çalışma ile aile katılımı evde her aile için uygun yapılandırılmış okuma etkinlikleri yoluyla sağlanarak bu işlemin çocukların okuduğunu anlama becerisi üzerinde etkisinin incelenmesi amaçlanmıştır. Bu araştırmada, aile katılımlı okuma etkinliklerinin okuduğunu anlamaya etkisini incelemek için deneysel desenlerden ön test-son test eşleştirilmiş kontrol gruplu yarı deneysel desen kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 50 öğrenci ve bu öğrencilerin velileri oluşturmuştur. Verilerin analizi SPSS 23.0 paket programı kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Deney ve kontrol grupları arasında bağımlı değişken açısından anlamlı bir farklılaşma olup olmadığını tespit etmek amacıyla bağımsız gruplar için t testi analizi yapılmıştır. Yapılan ön testte iki grup ortalamaları arasında anlamlı bir farklılık bulunmazken, aile katılımlı okuma etkinliklerinin uygulanması sonrasında yapılan son testte deney grubu lehine istatistiksel olarak anlamlı düzeyde bir farklılığın ortaya çıktığı görülmüştür. Bu bulgulara göre, aile katılımının okuduğunu anlama becerisini geliştirmede etkili olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Anahtar kelimeler: Aile katılımı, aile katılımlı okuma, okuduğunu anlama.
The primary aim of this study is to examine the effect of parent-involved reading activities on elementary fourth graders’ reading comprehension skill. Reading is a skill that is acquired during elementary school years and affects individual’s future learning experience and life. This can be reflected positively or negative on their school achievement depending on whether or not they have developed an acceptable level of the reading comprehension skill. As a matter of fact, there is a relationship between reading comprehension and students' success in mathematics, science, language and literature courses. The themes that are emphasized in the definitions of reading show how researchers actually perceive reading. These themes feature various aspects of reading such as physiological, cognitive, psychological, affective and sociological aspects. In this respect, family involvement is quite important in the development of reading skill, and it is challenging to achieve the desired level of achievement unless the educational process in any school course is supported by parents or other family members at home. This is particularly significant for the preschool and elementary school periods, which constitute the beginning of school education. Because the foundations of study and learning skills are are laid in these years, parental support is essential for the education and success of children. However, socioeconomically low-level families may not know how to support their children and may have difficulty participating in school activities. Therefore, educating the families according to the changing needs of the society and strengthening the school-family cooperation are of great importance. In the literature, although there are many sources of evidence that student achievement increases by strengthening the link between the school and family, there is little emphasis on how school-family cooperation or family participation can be achieved and improved. In this study, which is based on this problem, family participation was provided through structured reading activities for each family at home and it was aimed to examine the effect of this process on children's reading comprehension skills. An experimental research model, pre-test and post-test paired control group experimental design, was used in the study to examine the effect of family-involved reading activities on reading comprehension. The study group consisted of 50 students and their parents. Data analysis was performed using SPSS 23.0 package program. In order to determine whether there was a significant difference between the experimental and control groups in terms of the dependent variable, t-test analysis was performed for independent groups. While there was no significant difference between the two groups in the pre-test, a statistically significant difference was found in favor of the experimental group in the post-test after the application of reading activities with participation of families. According to these findings, it can be concluded that family participation is effective in improving reading comprehension skills.
Keywords: Parent İnvolvement, parent-incolved reading, reading compherension.