The International Congress of Open Learning and Distance Education (I-COLDE), Erzurum, Türkiye, 9 - 10 Ekim 2021, ss.305-324
Amaç: Çalışma iki konu üzerine temellendirilmiştir. Birincisi, açık
öğrenme ve uzaktan eğitim kapsamında Atatürk Üniversitesi açıköğretim fakültesi
tekstil ve moda tasarımı lisans programı (TMLP) öğrencilerinin mesleki niteliklerinin
ortaya konulması, ikincisi ise söz konusu programın öne çıkan yeni anlayış ve
sorunları çerçevesinde uygulamalı ders tasarımlarının mevcut ve gelecek
öngörüleriyle birlikte tartışılmasıdır.
Yöntem: Araştırma kuramsal temelli bir çalışma olup, tarama
yönteminde tasarlanmıştır. Çalışma; daha zengin ve bütüncül verileri toplamak,
problemi daha anlaşılır bir boyuta taşımak amacıyla nicel ve nitel verilerin
birlikte kullanıldığı “karma desene” sahiptir. Çalışmanın ana metni 2020/2021
Eğitim - Öğretim yılı güz döneminde öğretim faaliyetlerine başlayan Atatürk
Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Tekstil ve Moda Tasarımı Lisans Programı örnekleminde
hazırlanmıştır.
Bulgular: Araştırma da uzaktan öğrenme kuramlarından
androgoji/yetişkin eğitimi kuramı çerçevesinde hipotezler geliştirilmiştir. Bu
hipotezlere kaynaklık eden temel sorular şunlardır:
1.
Atatürk Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi
bünyesinde açılan Tekstil ve Moda Tasarımı Lisans Programının, açık öğrenme ve
uzaktan eğitim kapsamında öğrenciler de olması gereken mesleki nitelikleri
nelerdir?
2.
Programın, öğrencilerin mesleki gelişimleri
üzerindeki rolünün etkililiği üzerinde doğrudan ilişkili olduğu düşünülen uygulamalı
ders tasarımlarının boyutları nasıl olmalıdır?
Araştırma sorularına
verilen cevaplar ışığında; mevcut ders materyallerinde hazırlanmış ders
tasarımları ile gelecekte hazırlanması planlanan uygulamalı ders tasarımlarında
yapılacak doğru uygulamaların aynı zamanda programın etkililiğinin de bir ön
koşulu olduğu bulgusuna ulaşılmıştır.
Sonuç ve Öneriler: Çalışmada uygulamalı bir alan olan tekstil ve
moda tasarımı bölümünün Atatürk Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi bünyesinde
yürütmüş olduğu lisans programının; program bilgileri, eğitimin hedefleri,
öğrenme amaç ve çıktıları, etkili bir öğrenmenin sağlanmasın da kullanılacak
ölçek ile programın öğrencilerin mesleki gelişimlerinde doğrudan ilişkisi
olduğu düşünülen uygulamalı ders tasarımları mevcut ve gelecek öngörüleriyle
birlikte değerlendirilmiştir. Araştırmanın bulgularından çıkan en önemli
sonucu, programın öğrencilerin mesleki gelişimleri üzerindeki rolünün
etkililiğinde müfredat program da yer alan uygulamalı ders tasarımlarının
etkinliği ile doğrudan ilişkili olduğudur. Bir diğer önemli sonuç ise
uygulamalı ders tasarımların da bilişsel öğrenme etkinliklerine duyuşsal ve psikomotor
davranış kazanımlarının hedef ve davranışlarının da bulunması gerekliliğidir.
Anahtar kelimeler: Açık öğrenme ve uzaktan eğitim, Uygulamalı ders tasarımı, Tekstil ve Moda Tasarımı Lisans
Programı (TMLP), Program öğrencisi, Mesleki yeterlikler.