Bu araştırmada görme yetersizliği olan öğrencilerle yapılmış olan lisansüstü tezler incelenerek eğilimlerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada doküman incelemesi yöntemi kullanılmıştır. İncelenen tezlere Yükseköğretim Kurulu Tez Merkezinden ulaşılmıştır. İncelenen tezler betimsel içerik analiziyle analiz edilmiştir. Yapılan analizler sonucunda Türkiye’de görme yetersizliği olan bireylerle ilgili yapılan doktora tezlerinin yüksek lisans tez sayısından daha az olduğu, en çok araştırmanın 2019 yılında yapıldığı, tez çalışmalarının en fazla Gazi Üniversitesinde gerçekleştirildiği, en çok araştırmanın görme engelli öğretmenliği ile müzik öğretmenliği anabilim dallarında yapıldığı, araştırmalarda daha fazla oranda nicel araştırma yönteminin kullanıldığı, örneklem gruplarının en çok amaçlı örnekleme yöntemi aracılığıyla seçilmiş olduğu, ortaokul öğrencilerinin örneklem grubu olarak daha fazla seçilmiş olduğu, veri toplama aracı olarak görüşme formunun daha çok kullanıldığı gibi sonuçlar ortaya çıkarılmıştır. Bu eğilim araştırması sonucunda görme yetersizliği olan bireylerle ilgili yapılacak çalışmaların disiplinler arası olarak planlanması ve yapılması gerektiği, özellikle okul öncesi eğitime devam eden öğrencilerle ve öğretim elemanlarıyla da çalışmaların yapılması önerilmiştir.
In this research, it was aimed to determine the tendencies of graduate theses written with students with visual impairment by examining them. Document analysis method was used in the research. The theses examined were accessed from the Thesis Center of the Council of Higher Education. The theses examined were analyzed with descriptive content analysis. As a result of the analysis, the number of doctoral theses about individuals with visual impairment in Turkey is less than the number of master's theses, the most research was conducted in 2019, the most thesis studies were carried out at Gazi University, the most research was conducted in the departments of visually impaired teaching and music teaching, Results revealed that the quantitative research method was used more in the research, the sample groups were mostly selected through the purposeful sampling method, secondary school students were more frequently selected as the sample group, and the interview form was used more as a data collection tool. As a result of this trend research, it was suggested that studies on individuals with visual impairment should be planned and carried out interdisciplinaryly, and that studies should be carried out especially with students and faculty members attending pre-school education.