Sanat Araştırmaları, Mustafa Bulat,Önder Yağmur, Editör, https://www.detayyayin.com.tr/, Ankara, ss.54-65, 2022
SANAT VE SANAT EĞİTİMİNİN TOPLUMA DEĞERLERİN VE VİCDANIN EDİNDİRİLMESİ SÜRECİNDE ÖNEMİ
ÖZET
GİRİŞ
Vicdan kavramını insanoğlunun değerlendirme ve iç muhasebe yapma hissiyatı olarak ele almak yanlış olmaz. Bu noktada bir durumun bir olayın iyi
doğru, yanlış, iyi ya da kötü olduğuna dair, bireyin karar alma sürecinde yargıda bulunmasını sağlayan temel unsurlardan biri olduğu düşünülebilir. Toplumsal vicdanı ise adalet, eşitlik, dürüstlük gibi değer yargıları doğrusunda
bireylerin ortak doğruları ve bu doğrular ışığında toplumun ortak kararları
olarak tanımlamak mümkündür. Dolayısıyla vicdanı bir pusula, eleştiri veya
öz eleştiri yapmamızı sağlayan bir danışman olarak görüp, kişinin vicdanı
doğrultusunda karar almasını sağlayan kriterleri de toplumsal değerler bağlamında esas almak doğru bir yaklaşım olacaktır. Vicdani muhakeme yetisinin bireylerde oluşturulmasını sağlayan yegâne enstrümanında eğitim olduğu varsayarsak tamda bu noktada değerler eğitiminin önemi hususuna değinmek gerekliliği ortaya çıkmaktadır. Bu doğrultuda araştırmanın amacı
toplumsal vicdan ile ortak değerler ve bu değerlerin nesillere aktarılması sürecinde sanat eğitiminin rolü ve öneminin neler olduğudur? Bu analizlerin
yapılması sürecinde ise yöntem olarak öncelikle vicdanın kavramsal olarak
ne ifade ettiği üzerine bazı teolojik ve ontolojik yaklaşımların araştırılması
gerekmektedir. Daha sonra vicdan olgusunun doğuştan mı? Yoksa sonradan
mı? edinilen bir vasıf olup olmadığına değerlendirmek ve doğru tespit etmek
zaruridir. Toplumsal vicdanın bireylere nasıl kazandırılacağı hususunda ise
değerlerin ve değerler eğitiminin ne ifade etiği ile değerler eğitimine dair
başlıca yaklaşımların hangileri olduğu, ülkemizde ve dünyada uygulanan değerler eğitimi programlarının neler olduğu noktası da büyük önem taşımak-