International Journal of Education Technology and Scientific Researches, cilt.6, sa.15, ss.1571-1609, 2021 (Hakemli Dergi)
Bu araştırmanın amacı, mesleki müzik eğitimi alan öğrencilerin, çalgı performansı öz-yeterlik inanç
düzeylerini belirlemek ve çeşitli değişkenlere göre farklılık gösterip göstermediğini incelemektir.
Araştırma, betimsel modele dayalı nicel bir araştırmadır. Bu nedenle araştırmada, deneysel
olmayan nicel araştırma türlerinden ilişkisel tarama yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın verileri
Atatürk Üniversitesi’nde mesleki müzik eğitimi alan 255 kişiden elde edilmiştir. Araştırmada veri
toplama aracı olarak “Çalgı Performansı Öz-yeterlik İnancı Ölçeği” ve kişisel bilgi formu
kullanılmıştır. Elde edilen veriler betimsel istatistik yöntemlerinden frekans ve yüzde, kestirimsel
istatistik yöntemlerinden t-testi ve ANOVA kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda,
öğrencilerin genel çalgı performansı öz-yeterlik inançlarının yüksek olduğu belirlenmiştir. Alt
boyutlara bakıldığında ise kendini yeterli görme düzeylerinin yüksek, kendini yetersiz görme
düzeylerinin düşük ve psikolojik göstergelerinin de orta düzeyde olduğu görülmüştür. Ölçeğin
kendini yeterli görme boyutundan alınan puanların yüksek ve kendini yetersiz görme boyutundan
alınan puanların düşük olması, öğrencilerin kendilerini yüksek düzeyde yeterli gördüklerini
desteklemektedir. Bunun yanında, kaygı, korku, heyecan, sinir/gerginlik gibi olumsuz duyguları
ifade eden psikolojik göstergeler boyutundan alınan puanların orta düzeyde olması, öğrencilerin
kendilerini yeterli gördükleri halde performans konusunda göz ardı edilemeyecek endişelere sahip
oldukları anlamına gelebilir. Yeni yapılacak çalışmalarda sosyodemografik ve/veya pedagojik
değişkenler ile öz-yeterlik arasındaki ilişkiler (neden-sonuç) incelenebilir.