Öğretmen Adaylarının Özel Gereksinimli Öğrencilere Yönelik Öğretim Planlama Becerilerinin Gelişimine İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi


Okcu B.

Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, sa.65, ss.2929-2950, 2025 (TRDizin) identifier

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: Sayı: 65
  • Basım Tarihi: 2025
  • Doi Numarası: 10.53444/deubefd.1576844
  • Dergi Adı: Buca Eğitim Fakültesi Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.2929-2950
  • Atatürk Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu çalışma fen bilimleri öğretmen adaylarının özel gereksinimli öğrencilere yönelik öğretimi planlama becerileri üzerinde özel eğitim ve kaynaştırma dersinin etkisi ile değişen görüşlerini incelemek amacıyla yapılmıştır. Bu amaca bağlı olarak özel eğitim ve kaynaştırma dersi öncesinde ve sonrasında öğretmen adaylarıyla görüşmeler yapılmıştır. Yapılan görüşmelerde belirlenen dördü yetersizlik türü ve iki de genel olmak üzere öğretmen adaylarına toplam altı soru yöneltilmiştir. Görüşme soruları açık uçlu sorulardan oluşmaktadır. Kaynaştırma eğitimine yönelik öğretmen adaylarının görüşleri alınmıştır. Nitel araştırma yöntemi kullanılarak yapılan çalışmada ön görüşme ve son görüşme verileri içerik analizi ile incelenmiştir. İçerik analizi sonucunda verilen cevaplara bağlı olarak altı tema belirlenmiştir. Sonuç olarak öğretmen adaylarının ders sonrasındaki görüşlerinin, ders öncesindeki görüşlerinden oldukça farklı olduğu ortaya çıkmıştır. Öğretmen adaylarının dersten sonraki görüşlerinin, bireysel ihtiyaçlara uygun eğitim planı yapma ile ilgili cevaplarda yoğunlaştığı belirlenmiştir. Bu duruma bağlı olarak da özel eğitim ve kaynaştırma dersinin, öğretmen adaylarının kaynaştırma eğitimine dair görüşlerinde olumlu değişimler oluşturduğu sonucuna ulaşılmıştır.
This study was conducted to examine the effect of special education and inclusion course on pre-service science teachers' teaching planning skills for students with special needs. For this purpose, interviews were conducted with pre-service teachers before and after the special education and inclusion course. In the interviews, six questions were asked to the pre-service teachers about four types of disability and two general questions. The interview questions consisted of open-ended questions. Their opinions about inclusive education were taken. In the study conducted using qualitative research method, pre-interview and post-interview data were analysed by content analysis. As a result of the content analysis, six themes were determined depending on the answers given. As a result, it was revealed that pre-service teachers' views after the course were quite different from their views before the course. It was determined that the opinions of pre-service teachers after the course were concentrated in the answers related to making an education plan in accordance with individual needs. Accordingly, it was concluded that the special education and inclusion course created positive changes in pre-service teachers' views on inclusion education.