Bilgi ve Belge Yönetimi Bölümü Öğrencilerinin İntihal İle İlgili Bilgileri ve Uygulamalarındaki Gelişim


Creative Commons License

Çakmak N., Baysen E.

Türk Kütüphaneciliği, cilt.36, sa.2, ss.248-283, 2022 (ESCI)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 36 Sayı: 2
  • Basım Tarihi: 2022
  • Doi Numarası: 10.24146/tk.1083441
  • Dergi Adı: Türk Kütüphaneciliği
  • Derginin Tarandığı İndeksler: Emerging Sources Citation Index (ESCI), Library and Information Science Abstracts, Library, Information Science & Technology Abstracts (LISTA), Directory of Open Access Journals
  • Sayfa Sayıları: ss.248-283
  • Atatürk Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Öğrencilerin intihal davranışları akademik çevreyi oldukça uzun süredir meşgul eden önemli bir konu olarak varlığını korumaktadır. Diğer taraftan, Covid-19 küresel pandemi sürecinde geleneksel eğitimden hızlı bir şekilde çevrim içi eğitime geçilmesi intihalin lisans öğrencileri arasında daha fazla artmasına yol açmıştır. Bu bağlamda lisans öğrencilerinin intihal davranışlarını önlemek için bazı tedbirlerin alınması daha da önemli hale gelmiştir. Amaç: Çalışmada, Bilgi ve Belge Yönetimi Bölümü (BBYB) dördüncü sınıf öğrencilerine intihal konusunda eğitim verilmesinin öğrencilerin bu konuda gelişim göstermesinde etkili olup olmadığının ortaya çıkartılması amaçlanmıştır. Yöntem: Çalışmada tek gruplu yarı deneysel desen kullanılmıştır. Veriler dört farklı ölçüm kullanılarak elde edilmiştir. Verilerin analizinde frekans, yüzde, ortalama hesapları yapılmış ve t-testi uygulanmıştır. Bulgular: Çalışmada kullanılan dört farklı ölçümün tümünde son testten alınan puanlarla ön testten alınan puanların ortalamaları arasında son testler lehine anlamlı fark tespit edilmiştir, cinsiyet ve yaş değişkenlerinin ise anlamlı farklılık oluşturmadığı bulunmuştur. Sonuç: Çalışmada intihal konusunda verilen dersin, öğrencilerin intihal bilgilerinde ve intihal bilgilerini uygulamaya dönüştürmelerinde istatistiksel olarak anlamlı ölçüde gelişmeyi sağladığı sonucuna ulaşılmıştır. Özgünlük: Farklı disiplinlerde lisans öğrencilerinin intihal davranışlarını önlemeye yönelik eğitim verilmesi konusunda deneysel pek çok çalışma bulunurken, BBY alanındaki lisans öğrencilerine yönelik deneysel bir çalışmaya rastlanmamıştır. Bu bağlamda çalışma, alan yazındaki bu boşluğu doldurması ve bu konuda araştırma yapacaklara örnek olması bakımından önemli ve özgündür.

Academicians are prominently engaged in plagiarism actions of the students for many years. On the other hand, change from traditional education to online so rapidly, because of Covid19 pandemics, caused a sharp increase in plagiarism actions of undergraduate students. Accordingly, taking precautions to prevent plagiarism became more important. Aim: The aim of the present study is to find out if a course constituted by plagiarism issues would be efficient in improving plagiarism knowledge of Information and Records Management (IRM) students. Method: Single grouped semiexperimental research design was adopted for the current study. Four different measuring were used for data collection process. Analysis of the data were carried out utilizing frequencies, percentages, means calculations, and t-tests. Findings: Significant differences were found between pretests and posttests in each measurments of the four measuring processes, in favour of posttests, but age and gender were found not to cause any significant differences. Conclusion: It is found that the course created a significant improvement in undergraduate student’s knowledge of plagiarism and its applications. Significancy: Although there are a great number of research giving courses trying to prevent undergraduate students’ plagiarism actions of different fields, there is a lack of experimental research targetting IRM students. Thus, the study is significant in filing the gap in the literature, and hope to be exemplar for those researchers to make research in the field