BAYBURT EĞİTİM FAKÜLTESİ DERGİSİ, cilt.13, sa.26, ss.477-498, 2018 (Hakemli Dergi)
Öğretmen adayları, üniversiteye girişte farklı başarı sıralamasına sahiptir. Bu nedenle bu çalışmada, 1. ve 4. sınıftaki sınıf öğretmeni adaylarının akademik öz-yeterliklerinin üniversiteye giriş başarı sıralamaları açısından karşılaştırılması ve çeşitli değişkenler açısından incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma, nedensel karşılaştırma yöntemiyle yürütülmüştür. Araştırmanın evreni 2017-2018 akademik yılında 3 üniversitede 1. ve 4. sınıftaki 621 sınıf öğretmeni adayından oluşmaktadır. Tüm öğretmen adaylarına ulaşıldığından evrenden örneklem alınmamıştır. Gönüllü 427 sınıf öğretmeni adayı çalışmaya katılmıştır. Veriler “Akademik Öz-Yeterlik Ölçeği” ile toplanmıştır. Araştırma sonuçlarına göre; düşük, orta ve yüksek üniversite giriş başarı sıralamasına sahip 1. sınıftaki öğretmen adaylarının akademik öz-yeterlikleri karşılaştırıldığında, teknik beceri boyutunda yüksek başarı sıralamasına sahip öğretmen adayları lehine anlamlı fark bulunmuştur. 4. sınıfta bu durumun akademik öz-yeterlik açısından anlamlı bir farklılığa neden olmadığı bulunmuştur. Sınıf öğretmeni adaylarının cinsiyet, sınıf düzeyi, öğrenim görülen üniversite ve akademik genel not ortalaması değişkenlerine göre akademik öz-yeterlikleri anlamlı farklılıklar göstermiştir.
Anahtar Kelimeler: Üniversiteye giriş başarı sıralaması, akademik öz-yeterlik, sınıf
öğretmeni adayı
Teacher candidates have different achievement rankings to be enrolled in a university. Therefore, this study aims to compare the academic self-efficacy of primary school teacher candidates at the first and fourth grades in terms of their university entrance success rankings through some variables. The research was conducted by causal comparison method. The universe of the research consists of 621 classroom teacher candidates in the first and fourth years in three universities in the 2017-2018 academic year. Since all pre-service teachers were reached, the sample was not taken from the universe. Voluntary 427 primary school teacher candidates participated in the study. The data were collected by means of “Academic Self Efficacy Scale”. According to the results of the research study, when the academic self-efficacy of first year teacher candidates with low, medium and high university entrance success rankings was compared, a significant difference was found in favour of teacher candidates with high success rankings in technical skill sub-dimension. It was found that this situation did not cause a significant difference in terms of academic self-efficacy in the fourth year. The academic selfefficacy of primary school teacher candidates showed significant differences according to gender, grade level, university where they study and their academic grade point average.
Keywords: University entrance success ranking, academic self-efficacy, primary school
teacher candidate