Stratejik Halkla İlişkiler Yönetimi Kavram, Kuram ve Uygulamalar, Prof. Dr. Fatma GEÇİKLİ, Editör, Beta Basım Yayım Dağıtım, İstanbul, ss.113-135, 2021
Ölçme ve değerlendirme, bir yandan halkla ilişkilerin kuruma katkısının ne oranda olduğunun belirlenmesi diğer yandan bir yürütülen faaliyetin veya kampanyanın ne düzeyde başarıya ulaştığının saptanması açısından oldukça önemlidir ve halkla ilişkiler faaliyetlerinin değerlendirilmesi, hesap verebilirlik, program etkinliğinin değerlendirilmesi ve profesyonellik dahil olmak üzere birçok nedenden dolayı gereklidir (Tench ve Yeomans, 2006: 224).
Ölçme kavramı genellikle bir standartla karşılaştırma yaparak ve ölçülebilir veya sayısal bir değer üzerinden bir etkinliğe kesin bir boyut kazandırma faaliyeti iken değerlendirme ise ölçme sonucunda elde edilen bulguların yorumlanmasıdır. Halkla ilişkilerde ölçme ve değerlendirme çalışmaları yapılma zamanlarına bağlı olarak biçimlendirici ve özetleyici olmak üzere iki farklı şekilde yapılabilmektedir. Biçimlendirici değerlendirme genellikle bir halkla ilişkiler programının/kampanyasının başlarında veya süreç devam ederken yürütülen faaliyetlerinin iyileştirilmesi ve gerektiğinde düzeltilebilmesi amacıyla yapılan çalışmaları kapsarken özetleyici değerlendirme ise programın/kampanyanın sonuna doğru veya sona erdikten sonra ortaya çıkan sonuçların ve etkilerin önceden belirlenmiş hedeflerle kıyaslama yaparak belirlenmesi amacını taşımaktadır. Halkla ilişkiler alanında değerlendirme kavramı genellikle özetleyici değerlendirme anlamında kullanılmaktadır.