AÇIKÖĞRETİM VE UZAKTAN EĞİTİM SİSTEMLERİNE ALTERNATİFLİ ERİŞİM VE ETKİLEŞİM İÇİN SİSTEM ÖNERİSİ


Creative Commons License

ALAEDDİNOĞLU M. F., ÖMEROĞLU G.

ICOLDE 2021 INTERNATIONAL CONGRESS ON OPEN LEARNING AND DISTANCE EDUCATION 2021, Erzurum, Türkiye, 09 Ekim 2021

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Erzurum
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Atatürk Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Amaç: Pandemi döneminde açıköğretim ve uzaktan eğitim ile verilmek istenen eğitimler ve öğretimler, bir takım problemlerden dolayı aksamaktadır. Bu problemlerin başında, sunulan içerik ve materyallerdeki etkileşimin ve iletişimin az olması, donanımsal ve yazılımsal alt yapı eksiklikleri, çevrimiçi iletişim araçlarına yabancı olunması, ölçme ve değerlendirmeye yeteri kadar güvenilmemesi gelmektedir. Belirtilen her bir problem üzerine ayrıca çalışılmalı ve gerekli çözümler önerilmelidir. Bu çalışmada, sunulan içerik ve materyallerdeki etkileşimin ve iletişimin artırılması için bir sistem önerilmektedir.

Açıköğretim ve uzaktan eğitime kayıtlı öğrencilerinin sayısı yüzbinleri geçmiştir. Bu sebeple eğitmenler, her bir öğrencinin anlamadığı ve kavramadığı konuyu teker teker anlatamaz. Ancak önerilen sistem ile içerik ve materyallere muhatap olan her bir öğrenci, anlamadığı nokta, konu ve bölümü işaretleyerek (vurgulayarak), gerek eğitimci, gerek diğer öğrenciler, gerekse de hariçteki kişilerin cevaplanmasını bekleyecektir.

Yöntem: Günümüzde birçok eğitim kurum ve kuruluşu, etkileşimli içerik ve materyal hazırlamak için çeşitli çalışmalar yapmaktadırlar. Bu çalışmalardan bazıları, video içerisinde anlatılan bilgiyi sorma, canlı ders esnasında o anki aktarılan bilgiler üzerinden sınav yapma, kaynak paylaşımı, animasyonlu anlatımlara yer verme, öğrencinin konuyu anlatması gibi çeşitli etkileşimler sağlanabilmektedir. Benzer şekilde metinsel dökümanların hemen hemen her noktasına sınav, animasyon, bağlantı, sunum gibi çeşitli kaynaklar konulmaktadır. Diğer içerik ve materyaller için de birçok etkileşim aracı geliştirilmiştir. Ancak yapılan bütün bu etkileşimler standart yapıda olup kişinin anlayış ve algısına özel cevap verememektedir.

Önermekte olduğumuz sistem, sunulan içerik ve materyallerde öğrencinin eksik kaldığı veya anlamadığı nokta, konu ve bölümlerden iletilmesi istediği kişi veya kişilerin cevap verebileceği şekilde tasarlanmasını içermektedir. Öğrenci, belirtmiş olduğu noktaya kimin, ne şekilde(hangi tür içerik ve materyal ile) ve hangi zamana kadar cevap vermesi gibi bir takım özellikler ekleyebilir. Aynı öğrenci, sonraki aşamada ise verilen cevaplardan kendine uygun olanı bulduğu esnada cevabı onaylayarak daha fazla cevap verilmesini durdurabilir ve kendine verilen cevapları, başka insanlarla her türlü platformda paylaşarak eğitimin kalitesini sürekli artırabilir.

Bu sistemin bir diğer özelliği ise çevrimdışı çalışmayı desteklemesidir. İnternet bağlantısının olmadığı bir anda, öğrenci vurguladığı noktayı sisteme girebilir. İnternet bağlantısı geldiği esnada ilgili güncelleme ve etkileşimler başlar ve sistem cevapları öğrencilere sunar.

Bulgular: Sistem öneri olarak ifade edildiği için herhangi bir bulgu ile karşılaşılmamıştır.

Sonuç ve Öneriler: Sistemlerin geliştiği, teknolojinin ilerlediği ve sosyal medya ile sosyal paylaşım sitelerinin çok aktif kullanıldığı bu günlerde, açıköğretim ve uzaktan eğitim ile yüzbinler ve milyonlara hitap eden yapıların, öğretimin daha sağlıklı ve etkili şekillerde verilebilmesi için çok çeşitli arayışlara girmesi gerekmektedir. Önerilen sistem, hem iletişim hem de etkileşim açısından alternatif bir çözüm olmakla birlikte öğrencilerin talepleri ve eksik oldukları noktaları tamamlama noktalarından çok önemli bir görev üstlenecektir. Ayrıca eğitim ve öğretime farklı bir soluk getirerek, anlaşılmayan hiçbir nokta bırakmamaya çalışmaktadır.

Anahtar Kelimeler: Açıköğretim, Uzaktan eğitim, Alternatif, Etkileşim, İletişim.

The English summary of the article should be between 250-400 words, in Times New Roman font, 12 pt and single-spaced. There should not be a reference in the abstract.

Purpose: During the pandemic period, the training and education desired to be given with open education and distance education are interrupted due to a number of problems. At the beginning of these problems are the lack of interaction and communication in the content and materials presented, hardware and software infrastructure deficiencies, being unfamiliar with online communication tools, and insufficient trust in measurement and evaluation. Each specified problem should be studied separately and necessary solutions should be suggested. In this study, a system is proposed to increase interaction and communication in the content and materials presented. The number of students enrolled in open education and distance education has exceeded hundreds of thousands. For this reason, instructors cannot explain the subject that each student does not understand and comprehend one by one. However, with the proposed system, each student who is exposed to the content and materials will mark (emphasize) the point, topic and part that he does not understand, and wait for the answers of both the educator, other students, and outsiders.

Method: Today, many educational institutions and organizations carry out various studies to prepare interactive content and materials. In some of these studies, various interactions such as asking the information explained in the video, taking an exam on the information transferred during the live lesson, sharing resources, giving place to animated narrations, and explaining the subject by the student can be provided. Similarly, various resources such as exam, animation, link, presentation are placed at almost every point of textual documents. Many interaction tools have also been developed for other content and materials. However, all these interactions are in a standard structure and cannot respond specifically to the understanding and perception of the person. The system we propose includes designing the content and materials presented in such a way that the person or people who want to be conveyed can respond from the points, topics and sections that the student lacks or does not understand. The student can add a number of features such as who responds to the point he has stated, in what way (with what type of content and material) and by what time. In the next stage, the same student can stop giving more answers by confirming the answer when he finds the answer that is suitable for him, and can constantly increase the quality of education by sharing the answers given to him with other people on all kinds of platforms. Another feature of this system is that it supports offline operation. At a time when there is no internet connection, the student can enter the point he has highlighted into the system. As soon as the internet connection comes, the relevant updates and interactions start and the system presents the answers to the students.

Results: Since the system was expressed as a recommendation, no findings were encountered.

Conclusion and Suggestions: In these days when systems are developing, technology is advancing and social media and social networking sites are used very actively, structures that appeal to hundreds of thousands and millions of people with open education and distance education need to search for a variety of ways to provide education in a healthier and more effective way. Although the proposed system is an alternative solution in terms of both communication and interaction, it will undertake a very important task in terms of completing the students' demands and missing points. In addition, it tries not to leave any unintelligible points by bringing a different breath to education and training.

Key words: Open Education, Distance Education, Alternative, Interaction, Communication.