PİRİ REİS VE HARİTASINA SERAMİK SANATIYLA BİRBAKIŞ


Yedikardeş C.

AL-FARABİ 4. ULUSLARARASI SOSYAL BİLİMLER KONGRESİ, Erzurum, Türkiye, 2 - 05 Mayıs 2019, ss.115-127

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Erzurum
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.115-127
  • Atatürk Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

1924 yılında Topkapı Sarayı müzeye dönüştürülürken fark edilen Piri Reis’in Dünya Haritası, zamanla dünya çapında ün kazanıp kâşif Kristof Kolomb ve Amerika kıtasını keşfi gibi bir fenomene dönüşürken, akıllarda da birçok soru işareti bırakmıştır. Piri Reis’e ait dünya haritasının gizem yüklü olması sadece haritanın belli bölümlerinin bulunamamasından kaynaklanmamaktadır. Piri Reis, dünyanın yapısal durumuna ilişkin görüşleriyle de zaman uzam ilişkisi kuran felsefi önermeler de bulunmuştur. Tam da bu noktada gizem duygusunu yaşatan süreç içerisinde de bu duyguyu arttıran bir arayış ve sorgulamayı beraberinde getirmiştir. Bu arayış ve sorgulamalar sonucunda seramik sanatıyla gerçekleştirilen bakış ise UNESCO’nun Piri Reis’in 500.yılı kapsamında gerçekleştirilen bir dizi etkinlik sayesinde belirmiştir. Bunlardan biri de Kale Grubu sanatsal etkinlikler kapsamında düzenlediği Türkiye’den ve yurtdışından davetli seramik sanatçılarının katıldığı bir çalıştaydır. Tematik olarak çalıştayda Piri Reis ve haritasına atıfta bulunan seramik yapıtlar vücuda getirilmiştir. Bu çalışmanın amacı da, çalıştay süresince ve bitiminde gerçekleştirilen sergileme sonucunda ortaya çıkan seramik yapıtlar ışığında değerlendirmelerde bulunmaktır. Böylece bu çalışma, sanatsal bağlam ve içerik itibariyle Piri Reis’in harita çizimleriyle duyumsattıkları, gökyüzü ve yeryüzü üzerine yaptığı yapı-biçim sorgulamaları açısından farklı bir pencereden bakış olanağı sağlayabilecektir: Bilimsel çalışmaların yanı sıra Piri Reis ve Dünya haritasına ilişkin seramik sanatının form anlayışıyla bütünleşen, özdeşleşen bir olay ufku… Diğer yandan bu çalışmayı, Piri Reis’in yapısal çıkarımları ile seramik sanatçısı Atilla Galatalı’nın “Devingen Organik Yüzeyler” başlığıyla yüzeydeki süreğen hareketlilik ve biçim üzerine geliştirdiği kuramının özde ortak yanlarının bulunması da büyük ölçüde şekillendirmiştir. Sonuç olarak bu çalışma, aynı zamanda Piri Reis’in dünyasına seramik sanatıyla bakışı sağlayan bir başka düşünsel içerik olarak biçimin oluşumu ve varlığına ilişkin bir değerlendirme niteliğindedir.

Anahtar Sözcükler: Piri Reis, Seramik Sanatı, Biçim.

The World Map of Piri Reis, discovered in 1924 when the Topkapı Palace was transformed into a museum, gained a worldwide reputation and turned into a phenomenon such as the discovery of Christopher Columbus and the discovery of the American continent. The fact that the world map of Piri Reis is full of mystery is not only due to the lack of certain parts of the map. Piri Reis, as well as philosophical propositions that have time relation with their views on the structural state of the world, were also found. At this point, in this process that creates a sense of mystery, it has led to a search and questioning which increases this feeling. As a result of these quests and interrogations, the art of ceramics has emerged with the help of a series of events organized within the scope of the 500th anniversary of Piri Reis of UNESCO. One of them is that a workshop organized by the scope of the Kale Group artistic events attended by guests from Turkey and ceramic artists from abroad. Thematically, ceramic works referring to Piri Reis and his maps were made at the workshop. The aim of this study is to make evaluations in the light of the ceramic works that emerged during the workshop and at the end of the exhibition. Thus, this study will enable Piri Reis to see through a different window from the point of view of the structure-form questionings on the sky and the earth that Piri Reis feels with the map drawings in terms of artistic context and content: In addition to scientific studies, Piri Reis and the world map of ceramic art, integrating with the form of understanding, identifying an event horizon. On the other hand, this study was shaped by the structural implications of Piri Reis and the fact that Atilla Galatalı, the ceramic artist, developed the essence of “Dynamic Organic Surfaces” on the surface of continuous motion and form. As a result, this study is also an evaluation of the formation and existence of the form as another thought content which provides the view of Piri Reis to the world of ceramic art.

Key Words: Piri Reis, Ceramic Art, Form.