9th INTERNATIONAL "COMMUNICATION IN THE NEW WORLD" Congress, Baku, Azerbaycan, 1 - 03 Kasım 2022, ss.57-63
Görsel iletişim tasarımı, sanat ve teknik etkileşiminin bir uzantısı olarak ele alınabilecektir. Sanat,
insanın hayatı yorumlama, duygu ve düşüncelerin dışa vurumu olarak tekniğin aracılandığı bir yapıyı
temsil etmektedir. Tekniğin hem sanat eserinşn üretimi hem de sanat eserinin dolaşıma sunulması
bağlamında ele alınabilecek olan NFT (Non-Fungible Token), elle tutulamayan sanat eserinin soyut
ortamda somut bir materyale dönüşümünü sağlar. Dijital üretinin soyut yapılarının birikimsel ortam
kazanması ve sanatta yenilenme ve/veya dönüşüm açığa çıkarması açısından NFT uygulamalarının
incelenmesi ileriye dönük öngörülerde bulunma imkanı sağlamaktadır. Görsel iletişim tasarımı ile
teknolojinin ilişkiselliğini ortaya koyan NFT, dijitale uyarlama sürecinin temsili olarak ortaya
konulabilecektir. Dijitalleşen sanatı anlamak, NFT ortamını çözümlemeyi gerektirmektedir. Dijital
sanat, sanat eserinin ortaya konulması (sanal ürün), geniş kitlelere aracısız sunulması (sanal sanat
galerisi) ve blok zinciri teknolojisi aracılığıyla korunması/güvence altına alınması/tescillenmesi
(patent, tescil ve telif) bağlamında dönüşümler yaşamaktadır. Sanal bir piyasayı temsil eden NFT,
oyun, müzik, sinema ve spor gibi birçok alanı kapsarken “dijital” olanın esnek sunumunu mümkün
kılmaktadır. Bu çalışma ile NFT teknolojisinin alt yapısı ele alınacak, sanat ve görsel iletişim
tasarımında yaşanan dijital dönüşüm çözümlenecek ve alana ilişkin örnekler üzerinden sanat, sanatçı,
tasarım, üretim, yayılım ve dağıtım konuları üzerinde değerlendirmelerde bulunulacaktır.
Anahtar Kelimeler: Dijitalleşme, Görsel İletişim Tasarımı, Sanat, NFT.