Psikolojik Estetik İhtiyaç ve Felsefi Estetik Düşünce


Creative Commons License

ELMALI O., ARI A.

Mevzu –Sosyal bilimler dergisi (Online), sa.12, ss.171-193, 2024 (Hakemli Dergi) identifier

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: Sayı: 12
  • Basım Tarihi: 2024
  • Doi Numarası: 10.56720/mevzu.1448352
  • Dergi Adı: Mevzu –Sosyal bilimler dergisi (Online)
  • Derginin Tarandığı İndeksler: Central & Eastern European Academic Source (CEEAS), MLA - Modern Language Association Database, TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.171-193
  • Atatürk Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Estetik, sanat felsefesinin ana konusu olmakla birlikte bir ihtiyaç türü olarak psikolojinin de inceleme alanına girmektedir. Felsefi açıdan estetik, ilk olarak duyusal bilgiyi bilimsel bir çaba olarak meşrulaştıran Baumgarten’in (1714-1762) yazılarındaki kökenlerinden, güzeli yüce olanla ilişkilendiren Kant’ın (1724-1804) dönüştürücü fikirlerine ve estetik nesnelerin özü ve biçimini çevreleyen çağdaş felsefi tartışmalara kadar evrilmiştir. Bu evrim, estetiğin yalnızca güzelliğin takdir edilmesi olarak değil, insanların dünyalarını nasıl algıladıkları ve onlarla nasıl etkileşime girdiklerine dair eleştirel bir araştırma olarak derinleşen bir anlayışı yansıtmaktadır. Psikolojik olarak, ‘estetik ihtiyaçlar’ kavramı Abraham Harold Maslow’un (1908-1970) ihtiyaçlar hiyerarşisi içinde yer bulmuş ve bu ihtiyaçların insan psikolojik sağlığı ve refahı için çevresel değil, merkezi olduğunu vurgulamıştır. Maslow’un genişletilmiş çerçevesi, güzellik ve uyumun kişisel tatmin için nasıl temel olduğunu göstererek, kendini gerçekleştirme için gerekli olan estetik ihtiyaçları içermektedir. Çağdaş psikolojik çalışmalar bu anlayışı genişleterek estetik ihtiyaçları karşılayan unsurlarla etkileşimin duygusal dayanıklılığa, bilişsel gelişime ve genel psikolojik sağlığa katkıda bulunduğunu vurgulamaktadır. Bu çalışma, estetiğin hem felsefi hem de psikolojik disiplinler içindeki ikili yörüngelerini araştırmakta ve her birinin insan deneyiminin daha geniş bir şekilde anlaşılmasına nasıl benzersiz bir şekilde katkıda bulunduğunu göstermektedir. Felsefe teorik bir çerçeve sunarken, psikoloji estetik angajmanın pratik sonuçlarına ilişkin ampirik içgörüler sağlamaktadır. Bu perspektiflerin sentezi, estetik anlayışımızı zenginleştirmekte ve estetiğin yalnızca sanat ve kültürde değil, aynı zamanda dünyayla daha derin bir bağ kurmada ve bireysel ve kolektif refahı artırmadaki temel rolünü ortaya koymaktadır. Dolayısıyla bu çalışma, estetik ihtiyaçların hem felsefi söylem hem de psikolojik uygulama içerisinde yeniden değerlendirilmesini savunmakta ve daha bütüncül bir yaklaşımın insan motivasyonunun karmaşıklığı ve tatmin edici bir yaşam arayışı hakkında derin içgörüler sunabileceğini öne sürmektedir.
Although aesthetics is the main subject of the philosophy of art, it also falls within the field of psychology as a type of need. Philosophically, aesthetics has evolved from its origins in the writings of Baumgarten (1714-1762), who first legitimized sensory knowledge as a scientific endeavor, to the transformative ideas of Kant (1724-1804), who linked the beautiful to the sublime, to contemporary philosophical debates surrounding the essence and form of aesthetic objects. This evolution reflects a deepening understanding of aesthetics not only as the appreciation of beauty, but as a critical investigation of how people perceive and interact with their world. Psychologically, the concept of 'aesthetic needs' found a place within Abraham Harold Maslow's (1908-1970) hierarchy of needs, emphasizing that these needs are central, not peripheral, to human psychological health and well-being. Maslow's expanded framework includes aesthetic needs as essential for self-actualization, showing how beauty and harmony are fundamental to personal fulfillment. Contemporary psychological studies extend this understanding, emphasizing that interaction with elements that satisfy aesthetic needs contributes to emotional resilience, cognitive development, and overall psychological health. This study explores the dual trajectories of aesthetics within both philosophical and psychological disciplines, showing how each uniquely contributes to a broader understanding of human experience. Philosophy provides a theoretical framework, while psychology provides empirical insights into the practical consequences of aesthetic engagement. The synthesis of these perspectives enriches our understanding of aesthetics and reveals its fundamental role not only in art and culture, but also in fostering a deeper engagement with the world and enhancing individual and collective well-being. This paper therefore argues for a re-evaluation of aesthetic needs within both philosophical discourse and psychological practice, and suggests that a more holistic approach can offer profound insights into the complexity of human motivation and the search for a fulfilling life.