• V th. International Eurasian Educational Research Congress (EJER Congress) , Antalya, Türkiye, 2 - 05 Mayıs 2018, ss.3-5
Mülteci Çocukların Uyum Sürecine Sanatsal
Bir Katkı: Yaratıcı Drama
Gökhan Karaosmanoğlu1, Ezgi
Fındık Tanrıbuyurdu2, Zehra Hazar3, Sebahattin Doğru4,
Neriman Aral5
Öz
Bu araştırmada mülteci çocuklarla yapılan
yaratıcı drama programının çocukların uyum süreçlerini destekleyen iletişim
kurma, kendini ifade etme, duygularını tanıma ve duygularını
ifade etme becerileri ile akranlarıyla etkileşimlerini nasıl etkilediğini
ortaya koymak amaçlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 10-12 yaş arası yedi
mülteci çocuk oluşturmuştur. Keşfedici/keşfe yönelik desenle (exploratory
design) tasarlanan araştırmada nitel veriler eğitmen günlükleri ve görüşme
formu ile elde edilmiştir. Nicel veri elde etmek amacıyla ise Penn Etkileşimli
Akran Oyun Ölçeği Öğretmen Formu kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen nitel
veriler içerik analizi yöntemiyle ve Maxqda paket programı kullanılarak analiz
edilmiştir. Nicel verilerin analiz edilmesinde ise parametrik olmayan testler
kullanılmıştır. Araştırmada mülteci çocuklara uygulanmak üzere 14 saatlik
yaratıcı drama ile ilgili yedi oturum planlanmış 14 saatten oluşan yedi
yaratıcı drama oturumu planlanmış??? ve üç farklı uzmanın görüşüne
başvurulmuştur. İletişim, etkileşim, uyum, duyular ve duygular konularına yer
verilen drama çalışmaları haftada iki saat olmak üzere toplam yedi hafta
sürmüştür. Araştırmada elde edilen bulgular, gerçekleştirilen yaratıcı
drama uygulaması ile gözlem ve görüşmeler doğrultusunda çocukların iletişim, dil
(Türkçe), duygularını tanıma ve kendilerini ifade etme becerilerinin geliştiği
belirlenmiştir. Ayrıca çocuklara uygulanan Penn Etkileşimli Akran Oyun Ölçeği
Öğretmen Formu puanlarına ilişkin yapılan analiz sonuçlarına göre “Oyun Etkileşimi”,
“Oyunun Bozulması” ve “Oyundan Kopma” alt boyutlarında anlamlı bir fark olduğu
belirlenmiştir. Bu durum çocukların iletişim becerileri, uyum ve kendini ifade
etme becerilerinde gözlenen gelişimin akran ilişkilerine yansıdığını
göstermektedir. Çalışmada elde edilen sonuçlara dayanılarak mülteci çocukların
iletişim becerilerinin güçlenmesi, duygularını tanımaları ve uygun yollarla
ifade edebilmeleri uyum güçlüklerini aşmalarını kolaylaştırdığından yaratıcı
dramanın mülteci çocuklarla çalışılırken etkili bir yöntem olarak kullanılması
önerilebilir.