Mülteci Çocukların Uyum Sürecine Sanatsal Bir Katkı: Yaratıcı Drama


Hazar Z.

• V th. International Eurasian Educational Research Congress (EJER Congress) , Antalya, Türkiye, 2 - 05 Mayıs 2018, ss.3-5

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Antalya
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.3-5
  • Atatürk Üniversitesi Adresli: Hayır

Özet

Mülteci Çocukların Uyum Sürecine Sanatsal Bir Katkı: Yaratıcı Drama

 

Gökhan Karaosmanoğlu1, Ezgi Fındık Tanrıbuyurdu2, Zehra Hazar3, Sebahattin Doğru4, Neriman Aral5

 

Öz

Bu araştırmada mülteci çocuklarla yapılan yaratıcı drama programının çocukların uyum süreçlerini destekleyen iletişim kurma, kendini ifade etme, duygularını tanıma ve duygularını ifade etme becerileri ile akranlarıyla etkileşimlerini nasıl etkilediğini ortaya koymak amaçlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 10-12 yaş arası yedi mülteci çocuk oluşturmuştur. Keşfedici/keşfe yönelik desenle (exploratory design) tasarlanan araştırmada nitel veriler eğitmen günlükleri ve görüşme formu ile elde edilmiştir. Nicel veri elde etmek amacıyla ise Penn Etkileşimli Akran Oyun Ölçeği Öğretmen Formu kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen nitel veriler içerik analizi yöntemiyle ve Maxqda paket programı kullanılarak analiz edilmiştir. Nicel verilerin analiz edilmesinde ise parametrik olmayan testler kullanılmıştır. Araştırmada mülteci çocuklara uygulanmak üzere 14 saatlik yaratıcı drama ile ilgili yedi oturum planlanmış 14 saatten oluşan yedi yaratıcı drama oturumu planlanmış??? ve üç farklı uzmanın görüşüne başvurulmuştur. İletişim, etkileşim, uyum, duyular ve duygular konularına yer verilen drama çalışmaları haftada iki saat olmak üzere toplam yedi hafta sürmüştür.  Araştırmada elde edilen bulgular, gerçekleştirilen yaratıcı drama uygulaması ile gözlem ve görüşmeler doğrultusunda çocukların iletişim, dil (Türkçe), duygularını tanıma ve kendilerini ifade etme becerilerinin geliştiği belirlenmiştir. Ayrıca çocuklara uygulanan Penn Etkileşimli Akran Oyun Ölçeği Öğretmen Formu puanlarına ilişkin yapılan analiz sonuçlarına göre “Oyun Etkileşimi”, “Oyunun Bozulması” ve “Oyundan Kopma” alt boyutlarında anlamlı bir fark olduğu belirlenmiştir. Bu durum çocukların iletişim becerileri, uyum ve kendini ifade etme becerilerinde gözlenen gelişimin akran ilişkilerine yansıdığını göstermektedir. Çalışmada elde edilen sonuçlara dayanılarak mülteci çocukların iletişim becerilerinin güçlenmesi, duygularını tanımaları ve uygun yollarla ifade edebilmeleri uyum güçlüklerini aşmalarını kolaylaştırdığından yaratıcı dramanın mülteci çocuklarla çalışılırken etkili bir yöntem olarak kullanılması önerilebilir.