II. Uluslararası Sanat Eğitimi Araştırmaları Sempozyumu, Ankara, Türkiye, 6 - 08 Kasım 2018, ss.4-23, (Tam Metin Bildiri)
Bu araştırmanın amacı, Erzurum Güzel Sanatlar Lisesinde Probleme Dayalı Öğrenmenin 11. Sınıf
öğrencilerin Eleştirel Düşünme becerilerine etkisini incelemektir. Bu araştırmada nicel ve nitel araştırma
modellerinin birlikte kullanıldığı sıralı açıklayıcı karma yöntem kullanılmıştır. Araştırma ön test son test kontrol
gruplu deseni ile gerçekleştirilmiştir. Çalışma grubu, 2017-2018 öğretim yılı güz yarıyılında Erzurum Güzel
Sanatlar Lisesinde 11. Sınıf desen dersinde öğrenim gören 16 öğrenciden oluşmaktadır. Gruplar oluşturulurken
iki ayrı atölyede yer alan 8 öğrenci kontrol ve deney grubu olarak ayrılmıştır.
Araştırmada verilerin elde edilmesi için iki veri toplama aracı kullanılmıştır. Probleme Dayalı
Öğrenmenin öğrencilerin Eleştirel Düşünme becerilerine etkisini kontrol etmek için “Eleştirel Düşünme Tutum
Ölçeği” ve “Yarı Yapılandırılmış görüş formu” kullanılmıştır. Dersler kontrol grubunda geleneksel öğretime
dayalı olarak işlenmiştir, deney grubunda ise Probleme Dayalı Öğrenme yaklaşımına uygun olarak işlenmiştir.
Çalışma grubu ile deneysel çalışma 5 haftalık sürede gerçekleştirilmiştir.
Nicel verilerin analizi sürecinde ilk olarak verilerin parametrik testlerin varsayımlarının karşılanıp
karşılanmadığı kontrol edilmiştir. Verilerin analizinde ön testler arasında farklılık olup olmadığını kontrol
etmede bağımsız örneklemler t-testi, ön testleri kontrol altına alarak son testleri karşılaştırmada ise tek faktörlü
kovaryans analizi kullanılmıştır. Nitel verilerin analizinde ise veri kodlaması tekniği uygulanmış ve verilerin
düzenlenmesinde kayda değer bir kolaylık sağlanarak veriler anlamlı hale getirilmiştir.
Bulgular Probleme Dayalı Öğrenmenin öğrencilerin Eleştirel Düşünme becerilerine etkisinin olumlu
yönde etki ettiğini göstermektedir. Araştırma sonuçlarına dayanarak Probleme Dayalı Öğrenme yaklaşımının
güzel sanatlar liselerinde kullanılması gerektiği söylenebilir.