Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, cilt.64, ss.1800-1813, 2025 (Hakemli Dergi)
Eğitim programlarının temel ögelerinden biri ölçme değerlendirme eylemidir. Ölçme değerlendirme, öğrenme eksikliklerinin belirlenmesi, belirlenen hedef kazanımlara ulaşma düzeyi ve programın etkililiği hakkında veri toplamak amacı ile yapılmaktadır. Bu çalışmanın amacı ortaokullarda görev yapan öğretmenlerin değişen sınav sistemine yönelik görüşlerinin belirlenmesidir. Çalışma grubunu Doğu Anadolu Bölgesinin bir ilinin bir ilçesinde görev yapan 30 ortaokul öğretmeni oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından oluşturulan yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Verilerin analizinde betimsel içerik analizi tekniği kullanılmıştır. Çalışma sonucunda yeni sınav sistemi, üst düzey becerileri ölçme, anlama yorumlama becerilerini geliştirme, şans başarısını en alt düzeye indirme ve çok kapsamlı değerlendirme imkânı sunması olumlu görüşler arasında yer almaktadır. Yenilenen sınav sistemi ile ilgili öğretmenlerin, yeterli düzeyde dokümana ulaşamadığı, kazanım senaryoları ile sınırlama getirildiği, ülke geneli yapılan ortak sınavlarda bireysel farklılıkların dikkate alınmadığı ve kapsam geçerliğini düşürdüğü olumsuz düşünceler arasında yer almaktadır. Yenilenen sınav sistemi geniş bir zamanda uygulanırsa, yeterli materyal ve dokümana sahip olunursa başarılı olabileceği öğretmenlerin görüşleri arasında yer almaktadır.
With the change made by the Ministry of National Education in 2023-2024, it was decided that the questions in the exams held in schools would be open-ended. The aim of this study is to determine the opinions of teachers working in secondary schools about the changing examination system. The study group consists of 13 secondary school teachers working in a district of a province of the Eastern Anatolia Region. A semistructured interview form created by the researchers was used as a data collection tool. Descriptive analysis technique was used to analyze the data. As a result of the study, positive opinions include the new examination system, which measures high-level skills, improves understanding and interpretation skills, minimizes chance success and provides a very comprehensive evaluation opportunity. Negative thoughts about the changing examination system include that teachers cannot access sufficient documents, that limitations are imposed with acquisition scenarios, that individual differences are not taken into account in common examinations held across the country, and that it reduces content validity. It is among the opinions of teachers that the renewed examination system can be successful if it is implemented over a long period of time and if sufficient materials and documents are available.