Türk Müziği Ses Eğitimi Dersine Sistematik Bir Yaklaşım


Creative Commons License

Eroğlu D.

11. Uluslararası Hisarlı Ahmet Sempozyumu, Kütahya, Türkiye, 3 - 06 Haziran 2021, ss.61-62

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Kütahya
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.61-62
  • Atatürk Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Türk Müziği Ses Eğitimi Dersine Sistematik Bir Yaklaşım Derya EROĞLU Atatürk Üniversitesi Türk Musikisi Devlet Konservatuvarı derya.eroglu@atauni.edu.tr Özet Türk müziği yüz yıllar boyunca meşk sistemi aracılığıyla ustadan çırağa aktarılarak günümüze kadar ulaşmıştır. Batı müziği nota sisteminin on dokuzuncu yüz yılın ilk çeyreğinde yaygınlaşmasına kadar Türk müziği öğretimi tamamen meşk sistemine dayalı olarak gerçekleşmiştir. Yirminci yüzyılın başından itibaren yaşanan değişimlerin sonucunda ortaya çıkan solist icrâcılık, biçimsel, artistik ve teknik bakımdan farklılıkları da beraberinde getirmiştir. Türk Müziğinin geleneğinden gelen meşk öğretim yöntemini de göz ardı etmeden, solistlerin ses kullanma becerilerinin gelişimi için sistematik yaklaşımlar zorunluluk haline gelmiştir. Ancak ilgili literatüre göre, Türk Müziği ses eğitimi ile ilgili ortak bir metot ve yaklaşım bulunmamaktadır. Bu çalışmada, Türk Müziği Ses Eğitimi dersi için hazırlanan ders tasarımının, öğrencilerin ses kullanma becerilerine etkilerinin araştırılması amaçlanmaktadır. Araştırmada yöntem olarak eylem araştırması modeli kullanılmıştır. Çalışma grubu, Atatürk Üniversitesi Türk Müziği Devlet Konservatuvarı’nda ses eğitimi dersini alan birinci sınıf öğrencilerinden oluşmaktadır. Araştırmanın uygulama ve veri toplama aşaması tamamlanmamış olup veri toplama aracı olarak, video kayıtları, araştırmacı günlüğü, öğrenci günlükleri, performans derecelendirme ölçeği, görüşme formu ve öz değerlendirme formları kullanılmaktadır. Uygulama tamamlandıktan sonra yansıtma aşamasında verilerin analizinden elde edilen sonuçlara göre ders tasarımı gözden geçirilecektir. Bu sunumda araştırmanın, “planlama” aşamasına ve “uygulama ve gözlemleme” aşamasının bir kısmına ilişkin ayrıntılara yer verilecektir. Anahtar Kelimeler: Türk Müziği, Ses Eğitimi, Öğretim Tasarımı, Eylem Araştırması.