11. Uluslararası Hisarlı Ahmet Sempozyumu, Kütahya, Türkiye, 3 - 06 Haziran 2021, ss.61-62
Türk Müziği Ses Eğitimi Dersine Sistematik Bir Yaklaşım
Derya EROĞLU
Atatürk Üniversitesi Türk Musikisi Devlet Konservatuvarı
derya.eroglu@atauni.edu.tr
Özet
Türk müziği yüz yıllar boyunca meşk sistemi aracılığıyla
ustadan çırağa aktarılarak günümüze kadar ulaşmıştır. Batı müziği nota
sisteminin on dokuzuncu yüz yılın ilk çeyreğinde yaygınlaşmasına
kadar Türk müziği öğretimi tamamen meşk sistemine dayalı olarak
gerçekleşmiştir. Yirminci yüzyılın başından itibaren yaşanan
değişimlerin sonucunda ortaya çıkan solist icrâcılık, biçimsel, artistik
ve teknik bakımdan farklılıkları da beraberinde getirmiştir. Türk
Müziğinin geleneğinden gelen meşk öğretim yöntemini de göz ardı
etmeden, solistlerin ses kullanma becerilerinin gelişimi için sistematik
yaklaşımlar zorunluluk haline gelmiştir. Ancak ilgili literatüre göre,
Türk Müziği ses eğitimi ile ilgili ortak bir metot ve yaklaşım
bulunmamaktadır.
Bu çalışmada, Türk Müziği Ses Eğitimi dersi için hazırlanan
ders tasarımının, öğrencilerin ses kullanma becerilerine etkilerinin
araştırılması amaçlanmaktadır. Araştırmada yöntem olarak eylem
araştırması modeli kullanılmıştır. Çalışma grubu, Atatürk Üniversitesi
Türk Müziği Devlet Konservatuvarı’nda ses eğitimi dersini alan birinci
sınıf öğrencilerinden oluşmaktadır. Araştırmanın uygulama ve veri
toplama aşaması tamamlanmamış olup veri toplama aracı olarak, video
kayıtları, araştırmacı günlüğü, öğrenci günlükleri, performans
derecelendirme ölçeği, görüşme formu ve öz değerlendirme formları
kullanılmaktadır. Uygulama tamamlandıktan sonra yansıtma
aşamasında verilerin analizinden elde edilen sonuçlara göre ders
tasarımı gözden geçirilecektir. Bu sunumda araştırmanın, “planlama”
aşamasına ve “uygulama ve gözlemleme” aşamasının bir kısmına
ilişkin ayrıntılara yer verilecektir.
Anahtar Kelimeler: Türk Müziği, Ses Eğitimi, Öğretim
Tasarımı, Eylem Araştırması.