Eğitim Kitabevi, Konya, 2022
Sosyal medya platformlarının kendilerine özgü doğası gereği onları destekleyen
teknoloji ve cihazlar ile bunlar üzerinde en iyi sonucu veren formatlar, sürekli bir
değişim içerisindedirler. TikTok ve Snapchat, içeriklerini geçici ve resimsel olana
dayandırırken, benzer olarak Instagram ve Pinterest de iletişim kurma biçimleri
açısından büyük ölçüde görseli ön planda tutmaktadır. Facebook, LinkedIn, Reddit
ve Twitter, diğer kanallardan daha çok geleneksel gazeteciliğe benzeyen görsel
ve metin tabanlı içeriğin bir kombinasyonunu kullanırken, aktif ve doğası gereği
diyalojiktirler. Diğer taraftan YouTube’un merkezinde video ve ses yer alırken o
da bloglar ve podcastler gibi kullanıcıların platformda içerik aramasını gerektirdiği
için nispeten pasif ve monolojiktir.
Zaman içinde platformlar, kullanıcı payı için rekabet ederken, değişen teknoloji
ve yeni rakiplerin yükselişi karşısında kendilerini sürekli güncellemektedirler. Bu
güncellemeler sosyal medya platformlarının operasyonel yapısını değiştirirken aynı
zamanda kısa vadede kullanıcıların pratiklerini de farklılaştırmaktadır. Bu durum
karşısında sosyal medya alanını anlamanın ve bu alanı aktif kullanmanın anahtarı,
hangi tür içeriğin, ne tür bir platformda, nasıl paylaşılacağına karar vermenin yanında
kullanıcıların değişimi kucaklama, teknolojiyi etkin kullanma ve bu dinamizme
uyum sağlama isteklerinden geçmektedir.
Bu kitap çeşitli sosyal medya platformlarının kullanım pratiklerinin ele alındığı
kullanıcı odaklı bir eserdir. Bu yönüyle bir kullanım kılavuzu niteliğindeki eserde,
platformların modalitesi ve işlevselliklerine ek olarak, bu platformlar tarafından
sunulan özellikler detaylı bir şekilde ele alınmıştır.
Çalışmada, Twitter, Facebook, Snapchat, Instagram, YouTube, Tiktok, Whatsapp
ve Pinterest platformlarının ortaya çıkış serüvenleri ve sosyal medya kullanıcılarının
bu platformlardan etkin bir şekilde yararlanabilmeleri için bilmeleri gereken temel
prensipler anlatılmaya çalışılmıştır.