Bu araştırmanın temel amacı, Trabzon ilini ziyaret eden yerli ve yabancı turistlerin bakış açısından Trabzon’un gastronomik imajını belirlemektedir. Bunun yanı sıra Trabzon ilinin ziyaretçiler gözündeki gastronomik imaj algısını, ilk akla gelen ve beğenilen yiyecek içeceklerini, yerli ve yabancı turist karşılaştırması ile Trabzon ilinin gastronomik imajının değerlendirmek araştırmanın alt amaçlarını oluşturmaktadır. Bu amaçla veriler hem araştırma sahası olan Trabzon ilinde yüz yüze hem de çevrimiçi olarak yerli (n=411) ve yabancı (n=424) turistlerden anket tekniği kullanılarak 835 kişilik bir örneklemden toplanmıştır. Araştırma bulgularına göre her iki turist grubu açısından yöresel mutfak ve gastronomik değerlerin Trabzon'u ziyaret etme motivasyonları açısından önemli bir çekicilik unsuru olduğu; yabancı turistlerin, yerli turistlere kıyasla Trabzon'u tercih etmelerinde yöresel mutfak ve gastronomik değerlerin daha etkili olduğu belirlenmiştir. Trabzon denilince ilk akla gelen ve deneyimlendikten sonra beğenilen gastronomik unsurlarının (yiyecek-içecek) listesi oluşturulmuştur. Trabzon denilince akla gelen ilk beş gastronomik unsur sırasıyla köfte/Akçaabat Köfte, kuymak/muhlama, pide, karalahana sarması (dolması) ve turşu kavurması (fasulye) olmuştur. Deneyim sonrası beğenilen yemekler ise sırasıyla (ilk beş) köfte/Akçaabat Köfte, sütlaç/Hamsiköy Sütlacı, kuymak/muhlama, pide ve karalahana sarması olarak tespit edilmiştir. Yapılan karşılaştırmada Trabzon denilince hem yerli hem de yabancı turistlerin aklına gelen yemekler arasında altıncı sırada yer alan sütlaç/Hamsiköy Sütlacı’nın, deneyimlendikten sonra beğenilen yemekler listesinde ikinci sıraya yükseldiği görülmüştür. Özellikle Akçaabat Köfte, Sürmene Pidesi, Hamsiköy Sütlacı gibi Trabzon iline ait coğrafi işaretli tescilli ürünlerin Trabzon mutfağında bilindik olduğunu ve ilçe, belde isimleriyle özdeşleşerek tanındığını anlaşılmıştır. Trabzon mutfağının ve Trabzon ilinin gastronomik imajının her iki turist grubu üzerinde de olumlu bir etki yarattığı sonucuna varılmıştır.
The main purpose of this study is to determine the gastronomic image of Trabzon from the perspective of domestic and international tourists visiting the city. Additionally the research seeks to assess the perception of Trabzon's gastronomic image among visitors, including the foods and drinks that come to mind and are liked, as well as a comparison between domestic and international tourists. For this purpose, data was collected from a sample of 835 individuals through a survey technique, both face-to-face and online, from domestic (n=411) and international (n=424) tourists in the research area of Trabzon province. According to the research findings, regional cuisine and gastronomic values are significant factors in motivating both tourist groups to visit Trabzon; it has been determined that these values are more influential in the preference of Trabzon by foreign tourists compared to domestic tourists. A list of gastronomic elements (food and beverages) that first come to mind when thinking of Trabzon and are liked after experiencing them has been created. The top five gastronomic elements associated with Trabzon are in order: Köfte/Akçaabat Köfte, kuymak/muhlama, pide, karalahana sarması (stuffed collard greens) and turşu kavurması (bean stew). The most liked dishes after experiencing them are in this order: Köfte/Akçaabat Köfte, sütlaç/Hamsiköy Sütlacı, kuymak/muhlama, pide and karalahana sarması. The comparison shows that while sütlaç/Hamsiköy Sütlacı is ranked the sixth amongst the dishes that come to mind when thinking of Trabzon, it moves up to second place in the list of liked dishes after experiencing them. It has been understood that geographically marked and registered products such as Akçaabat Köfte, Sürmene Pidesi and Hamsiköy Sütlacı are well-known in Trabzon cuisine and are recognized through their association with district and town names. It has been concluded that the cuisine of Trabzon and the gastronomic image of the province have a positive impact on both tourist groups.