Güçlü Ekonomiye Geçiş Programı Sonrası Vergi Aflarının Merkezi Yönetim Bütçesi Üzerindeki Mali Etkisi


Creative Commons License

Avci M. A.

Legal Mali Hukuk Dergisi, cilt.10, sa.118, ss.37-60, 2014 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 10 Sayı: 118
  • Basım Tarihi: 2014
  • Dergi Adı: Legal Mali Hukuk Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.37-60
  • Atatürk Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

2000 ve 2001 finansal krizlerinin ardından Türk Kamu Mali- yesi’nde disiplini sağlamak üzere Güçlü Ekonomiye Geçiş Programı yürürlüğe konmuştur. Türk ekonomisini revize etmek üzere hazırlanan Program; vergilendirme teknik ve usulü açısından çeşitli yenilikler ön- görmüştür. Vergi tabanının genişletilmesi, vergi kayıp ve kaçak oranla- rının azaltılması, vergi idaresinin reforme edilmesi ve sorunlu kamu ala- caklarının tahsil edilmesi öngörülen yeniliklerin başında gelir. Özellikle sorunlu kamu alacaklarının tahsil edilmesi hedefi; varlık barışı, vergi barışı, borç yeniden yapılandırması gibi adlarla anılan son vergi aflarına kapı aralamıştır. Bu çerçevede 2001 yılından 2014 yılına kadar toplam 7 vergi affı getirilmiştir. Peş peşe gelen bu vergi afları vergilendirmede eşitlik ve adalet ilkeleri tartışmalarını başlatmıştır. Tüm bu tartışmalara karşın sorunlu kamu alacaklarının tahsiline imkân verdiği ve bütçeye ek gelir sağladığı için vergi afları yeni bir tahsil yöntemi haline gelmiştir. Bu aflar ek gelir sağladığı için Merkezi Yönetim Bütçesi açısından önemli bir yere sahiptir. Bu çalışma, Güçlü Ekonomiye Geçiş Prog- ramı’nı milat alarak 2001-2014 döneminde yürürlüğe sokulan 7 vergi affının Merkezi Yönetim Bütçesi üzerindeki etkilerini ortaya koymayı amaçlamaktadır. Çalışma vergi aflarının mali yönetime yönelik olası faydalarını tespit etmeyi hedeflemektedir.

The Transition Programme to a Strong Economy has been brought into force after 2000 and 2001 financial crisis to provide the fiscal discipline in Turkish Public Finance. This program which was prepared to revise the Turkish Economy has foreseen several various innovations about taxation technique and procedure. Extension of tax base, reduction of tax avoidance and evasion, renovation of tax administration and collection of non-performing public receivables are the most important anticipated innovations. Particularly the goal of the collection of non- performing public receivables have opened the door to last tax amnesties known such as tax peace, cash repatriation, debt restructuring. In this context 7 tax amnesties was introduced form 2001 to 2014. However these successive tax amnesties have started discussion on principle of equity and justice in taxation. In spite of all these discussions tax amnesty has become a new tax collection method as it allows to collect non-performing public receivables and provides additional revenues to the public budget. These tax amnesties have a significant role in terms of Central Government Budget. This article takes The Transition Programme to a Strong Economy to itself a as a milestone and it aims to demonstrate the effects of the 7 tax amnesties has been brought into force from 2001 to 2014 time period. It intends to identify the potential benefits of tax amnesties for fiscal administration.