WESTERN FİLMLERİNİN ANLATI YAPISI “THE MAGNIFICENT SEVEN” ÖRNEĞINDE TÜRÜN UYLAŞIMLARI VE DÖNÜŞÜMÜ


Creative Commons License

Hıdıroğlu İ., Güney Y.

FİLM TÜRLERİ ANLATI YAPISI VE UYLAŞIMLAR, Muhsine Sekmen, Editör, Eğitim Yayınevi, Konya, ss.17-36, 2022

  • Yayın Türü: Kitapta Bölüm / Araştırma Kitabı
  • Basım Tarihi: 2022
  • Yayınevi: Eğitim Yayınevi
  • Basıldığı Şehir: Konya
  • Sayfa Sayıları: ss.17-36
  • Editörler: Muhsine Sekmen, Editör
  • Atatürk Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Kültürel temsiller, göstergeler, kodlar içinde yaşanılan toplum tarafından üretilir, yaşanır ve aktarılır. Kültürel temsillerin üretimi noktasında toplumun geniş kesimlerinin yani çoğunluğun etkin olması mutlak şart değildir. Azınlık bakış açısının kültürel temsillerin üretiminde daha etkin olduğu iddia edilebilir. Nitekim günümüzde küresel boyutta ortaya konulan bir kültürel temsiller üretim süreci söz konusudur ve bu üretimin en temel ve önemli aracı medyadır. Sinema kitleler üzerinde uzun süreli ve kalıcı etkilere neden olan güçlü bir araçtır. Film türleri ile popüler kültür arasında sıkı bir ilişki vardır. Film türleri popüler kültüre ve onun ideolojisine ait kültürel beğeni ve temsilleri ortaya koyan ve tüm dünyada bu beğeni ve temsillerin yaygınlaşmasını sağlayan önemli bir işleve sahiptir. Bu metinde ele alınan western türü de diğer türler gibi ideolojik, ekonomik, siyasal ve kültürel süreçlerle birlikte düşünülmesi gerekmektedir. Western, Hollywood’un sinemaya taşıdığı bir türdür ve göçler sonrası Amerika’da oluşan yeni toplumsal biçim, sınıf ve çatışmaların ideolojik temsil ve kodlarından oluşan bir anlatıdır. Ancak western, kendi coğrafik sınırlarında kalmamış popülerideolojik temsilleriyle birlikte tüm dünyada yaygın hale gelmiştir. Günümüzde ise doğrudan western örneği az olmakla birlikte westerne ait erillik, kahramanlık, açık uzam, yasasız ya da yetersiz yasanın olduğu zaman ve durumlarda adaleti sağlayan hâkim ekonomik ve toplumsal yapının sadık kurtarıcı miti gibi kodlar değişen formlarla birlikte temsil edilmektedir. Biçimler, renkler, zamanlar değişse de verilmek istenen anlam korunmaktadır.

Kracauer’in sınırsız sayıda filmde sınırlı sayıda anlam ve içerik olduğu yönündeki vurgusu popüler ideolojik temsillerin tekrar eden yapısına dikkat çekmektedir. “Kracauer, bu günün toplumunu araştırmak için film endüstrisinin itirafları dinlenmelidir” der. Sayısız filmler içerisinde sınırlı sayıda tipik temalar tekrar edilmektedir. Bu temalar yardımıyla filmlerin nasıl bir toplum görmek istedikleri okunabilir; ayrıca bu filmler toplumun ideolojilerinin toplamıdır (Hıdıroğlu, 2019, 27).