ANADOLU DA Kİ KOYUN KOÇ VE AT HEYKEL BİÇİMLİMEZARTAŞLARINDA GÖRÜLEN DAMGALAR KÖKENİ VE SANATTARİHİNDEKİ YERİ VE ÖNEMİ


Berkli Y.

Ekev Akademi Dergisi, sa.46, ss.235-246, 2011 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Basım Tarihi: 2011
  • Dergi Adı: Ekev Akademi Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.235-246
  • Atatürk Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Özellikle, kullanılan ve sahip olunan eşyaya işaret-damga vurma geleneği, çok es!ti bir Türk ad eti olup, daha Karasuk döneminden itibaren Orta Asya 'dan Anadolu'ya boy, soy ve hanedan işareti olarak, mimari eserlerden mezar taşlarına kadar, yirmi yedi değişik yerde devamlı kullanılmıştır. Gezgin ve hareketli  bir millet olan Türkler, gittikleri yerlerde varlıklarını ve aidiyetlerini belgelemişler ve kullandıkları canlı cansız eşyanın da gerçek sahipleri olduklarını göstermişlerdir. Damgalar, tarihin derinliklerinden gelen inanç, dil, toplumun sosyo-kültürel özelliklerini yansıtarak daha da derin anlamlar kazanmıştır.  

 One of the oldest Turkish traditions is stamping that means the person stamps owned things because of making clear. This tradition have been used continuously since Karasuk period from Middle Asia to AnataZia as singing of dynasty, ancestor and family in both arclıitectural Works of art and grave stones and also in twenty-seven dif.ferent places. , The Turks as a namadie and maving nation always confinned their belonging and existence everywhere they went. And the Turk had always showed their being of real owner of alive and inanima te things that Turks used. The stamps rejlect .'the characteristics of national believe, language and socialcultural structure and hÇ.ve got the deeps meaning comingfrom the depth ofhistOJy.