Yükseköğretimde Etik Değerleri İdari Personel Üzerinden Yeniden Düşünmek


Ören E., Kartal C. B., Uçan F., Şahin L., Salman T., Coşkun K. F.

AKETDER 2. ULUSLARARASI ETİK ARAŞTIRMALARI KONGRESİ, İstanbul, Türkiye, 26 - 27 Ocak 2023, ss.28-35

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: İstanbul
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.28-35
  • Atatürk Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Toplumsal tarih boyunca ilişkilerin şekillenmesinde önemli bir rol edinmiş olan etik, genel olarak ilişkilerde doğru ve yanlış ölçütlerin belirlenmesi anlamına gelmektedir. Belirli ölçütlerin düzenlediği ve toplumsal ilişkilerin önemli bir parçası olan çalışma hayatında da etik olmazsa olmaz koşullardan biri olarak karşımıza çıkmaktadır. Ancak etik kuralların varlığı onun her alanda tam manasıyla uygulanabilir olduğu anlamına gelmemektedir. Özellikle çalışma hayatında sıklıkla görülen mesleki etik sorunu, işin akışı, iş memnuniyeti veya aidiyet gibi birçok konu üzerinde olumsuz etkiler yaratmaktadır. Söz konusu problem, belirsiz durumlar karşısında nasıl davranılması gerektiği konusunda rehberlik eden etik ilkelerin benimsenmesi, etik algısı ve kültürünün oluşturulması vb. yöntemlerle aşılabilir. Bu bağlamda mesleki etiğin çok değerli olduğu yükseköğretim kurumlarında da belli bir etik bilincin yerleşmesi akademinin geleceği açısından son derece önemlidir. Sadece akademisyen ve öğrencileri değil, idari personeli de kapsayan tüm paydaşlar sorumlu olduğu alanlarda etik değerler ve ilkeler çerçevesinde hareket etmeli ve bunun bilincinde olmalıdırlar. Belirli bir etik düzey kuruma olan güveni de pekiştirmektedir. Yükseköğretim Kurumları Etik Davranış İlkeleri’ne göre, yükseköğretim kurumları bilimsel araştırma ve yayın, eğitim-öğretim ve topluma hizmet konusunda önemli bir rol üstlenmektedir. Bu rol yükseköğretim kurumu mensuplarını güven ilkesi ve sorumluluk bilincine dayalı olarak muhataplarına karşı etik davranış standartlarına uygun hareket etme yükümlülüğü altına sokmaktadır. Bu doğrultuda, yükseköğretim çalışanları, mesleki çevrelerindeki tüm aktörler ve kurumları ile ilişkilerinde güven ve saygı yaratacak şekilde davranmalı, bu konuda en iyiye ulaşma yönünde çabalamalıdırlar. Kalite ve güvenin artırılmasında üniversitelerin iç paydaşlarından biri olan idari personelin önemi göz ardı edilemez. Bu bağlamda, İdari personelin sorumluluk alanlarındaki mesleki etik değerlerini belirleyebilmek, bu konudaki bilgi ve bilinç düzeyini ölçebilmenin kurumsal başarı, kalite ve güven stratejilerine önemli bir katkı sağlayacağı düşünülmektedir. Bu çalışmada, yükseköğretim kurumlarında çalışan idari personelin etik değerler algısını ölçmek üzere Atatürk Üniversitesi örneklemiyle Atatürk Üniversitesi’nde yürütülmekte olan bir projenin ilk çıktıları paylaşılacaktır. Çalışmamızda saha araştırma yöntemi ve anket tekniği tercih edilmiştir. Atatürk Üniversitesi’nde görev yapmakta olan idari personelin etik değerlere ilişkin tutumları, geliştirilecek ölçek üzerinden analiz edilmeye çalışılacaktır. Çalışmanın olası sonuçlarının yeni hedefler ve politikalar üretmek için yol gösterici olacağı düşünülmektedir.