Turizm Yükseköğretim StajlarındaYenilikçi Düşünce: İnovasyon Odaklı Stajın Türkiye’ye Uyum ve Koordinasyonu İle İlgili Bir Model Önerisi


Creative Commons License

Denk E.

Dynamics in Social Sciences and Humanities, cilt.4, sa.5, ss.1-15, 2023 (Hakemli Dergi)

Özet

Bu makale, Türkiye yükseköğretimindeki turizm bölümleri stajlarını kapsamlı bir şekilde incelemeyi ve analiz etmeyi amaçlarken öğrenciler, akademisyenler, akademik kurumlar ve endüstri paydaşları arasındaki karmaşık bağımlılıkları aydınlatmayı hedeflemektedir. Bunun yanı sıra staj programlarını Türkiye'de tasarlamak, uygulamak ve değerlendirmek için teorik ve pratik bir rehber olarak yeni bir İnovasyon Odaklı Staj (İOS) teorik çerçevesi sunmaya odaklanmaktadır. Paydaş teorisi ve mevcut literatür ile deneysel verilerin bir araya getirilmesiyle makale, aynı zamanda yükseköğretim kurumlarındaki turizm bölümleri stajlarının kritik başarı faktörlerinin çok katmanlı bir analizini sunmaktadır. Çalışma, standart staj programlarına yenilikçi unsurlar eklemeyi hedeflerken endüstriye hazır ve yenilikçi profesyoneller yetiştirmeyi amaçlar. Makale, Türkiye yükseköğretimindeki turizm stajlarının başarısının izole bir çaba olmadığını ancak akademik ciddiyet, endüstri uzmanlığı ve öğrenci katılımının dengeli bir entegrasyonunun sonucu olduğunu ortaya koymaktadır. Çalışma, paydaşlar arasında uyum ve uyumsuzluğun ana alanlarını belirleyip paylaşılan amaçların ve yapılandırılmış programların önemini de vurgulamaktadır. Tüm bunlar ile birlikte kapsamlı beceri eğitiminin önemli rolünü ve daha endüstri merkezli değerlendirme ölçütlerine olan ihtiyacı açığa çıkarmaktadır. Bulgular, Türkiye'nin turizm endüstrisindeki staj deneyimlerini optimize etmeyi amaçlayan eğitimciler, öğrenciler, politika yapıcılar ve endüstri liderleri için önemli etkiler taşımaktadır. Buradan yola çıkarak çalışma, endüstri-akademi ortaklıklarını resmileştirmek için potansiyel yolları tartışarak daha esnek bir zaman tahsisinin çeşitli öğrenme stilleri ve ihtiyaçları karşılayabileceğini önermektedir. Bununla birlikte Türkiye yükseköğretimindeki turizm stajlarının mevcut durumunun anlaşılabileceği ve gelecekte stratejilerin geliştirilebileceğini eleştirel bir bakış açısıyla irdelemektedir. Dolayısıyla inceleme, öğrencilerin, endüstrinin ve geniş sosyo-ekonomik bağlamın evrilen ihtiyaçlarına duyarlı çok yönlü bir yaklaşımını savunarak yeni bir İOS model önermektedir. Sunulan İOS modeli, stajların nasıl yönetileceğini ve değerlendirileceğini yeniden tanımlayabilir, Türkiye'nin turizm endüstrisinin genel canlılığına ve rekabet gücüne katkıda bulunabilir.