Eğitimde Kuram ve Uygulama, cilt.13, sa.2, ss.211-231, 2017 (Hakemli Dergi)
Görme yetersizliğinden etkilenen öğrencilerin öğretim sürecinde, yoğun olarak görsel materyaller
kullanıldığında öğretilen kavramlar yeterince öğrenilememektedir. Bu yüzden görme yetersizliğinden
etkilenen öğrencilere ilk elden bilgi alabilecekleri deneyimler sağlanmalıdır. Çünkü her deneyim kavram
gelişimine katkı sağlamaktadır. Kavram öğretiminde deneyimler birebir ve dokunsal olmalıdır.
Bu çalışmada, görme yetersizliğinden etkilenen öğrencilere, birbiri içinde çözünmeyen sıvılarda yoğunluk
kavramının etkili öğretimi yapılması amacıyla, öğrencilerin dokunma ve işitme duyularını aktif kılacak
materyaller geliştirilerek öğretimin desteklenmesi amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda, kavram
öğrenimine yönelik ihtiyaçlar belirlenmiş ve ön plana çıkan dokunsal ve işitsel ihtiyaçlar dikkate alınarak
kavramla ilgili öğretim tasarımı, materyal ve etkinlik geliştirilmiştir.
Görme yetersizliğinden etkilenen öğrencilerin, kavramsal öğrenme düzeylerini belirleyebilmek amacıyla
değerlendirmeci durum çalışması yapılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Erzurum ili Görme Engelliler
Ortaokulu’nda 6. sınıfta öğrenim gören 5’i erkek 3’ü kız olmak üzere toplam 8 görme yetersizliğinden
etkilenen öğrenci oluşturmaktadır. Çalışmanın sonucuna göre birbiri içinde çözünmeyen sıvılar konusundaki
yoğunluk kavramının öğreniminde başarı sağlandığı gözlemlenmiştir.
Visual materials are heavily used in teaching science although they are not fully accessible by the majority of
visually impaired students. First hand experiences are vital in concept development as each experience
provides rich data to understand the related concept. As visually impaired students are mainly rely on
hearing and touching in information acquisition, practical activities should include tactile materials with a
clear and rich description.
The aim this study is to provide an effective teaching for the concept of density through insoluble liquids to
visually impaired students. For this purpose, visually impaired student’s need analyses were carried out by an
evaluative case study. Following the need analysis stage, material and activity were designed and
instructional plan was developed. Eight students including five boys and three girls studying at a special
middle school for visually impaired students were participated. The results showed a positive effect on
students’ conceptual learning of density.