Birbiri içinde çözünmeyen sıvılarda yoğunluk kavramının görme yetersizliğinden etkilenen öğrencilere öğretimi


Creative Commons License

Zorluoğlu S. L., Sözbilir M.

Eğitimde Kuram ve Uygulama, cilt.13, sa.2, ss.211-231, 2017 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 13 Sayı: 2
  • Basım Tarihi: 2017
  • Dergi Adı: Eğitimde Kuram ve Uygulama
  • Derginin Tarandığı İndeksler: Other Indexes
  • Sayfa Sayıları: ss.211-231
  • Atatürk Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Görme yetersizliğinden etkilenen öğrencilerin öğretim sürecinde, yoğun olarak görsel materyaller kullanıldığında öğretilen kavramlar yeterince öğrenilememektedir. Bu yüzden görme yetersizliğinden etkilenen öğrencilere ilk elden bilgi alabilecekleri deneyimler sağlanmalıdır. Çünkü her deneyim kavram gelişimine katkı sağlamaktadır. Kavram öğretiminde deneyimler birebir ve dokunsal olmalıdır. Bu çalışmada, görme yetersizliğinden etkilenen öğrencilere, birbiri içinde çözünmeyen sıvılarda yoğunluk kavramının etkili öğretimi yapılması amacıyla, öğrencilerin dokunma ve işitme duyularını aktif kılacak materyaller geliştirilerek öğretimin desteklenmesi amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda, kavram öğrenimine yönelik ihtiyaçlar belirlenmiş ve ön plana çıkan dokunsal ve işitsel ihtiyaçlar dikkate alınarak kavramla ilgili öğretim tasarımı, materyal ve etkinlik geliştirilmiştir. Görme yetersizliğinden etkilenen öğrencilerin, kavramsal öğrenme düzeylerini belirleyebilmek amacıyla değerlendirmeci durum çalışması yapılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Erzurum ili Görme Engelliler Ortaokulu’nda 6. sınıfta öğrenim gören 5’i erkek 3’ü kız olmak üzere toplam 8 görme yetersizliğinden etkilenen öğrenci oluşturmaktadır. Çalışmanın sonucuna göre birbiri içinde çözünmeyen sıvılar konusundaki yoğunluk kavramının öğreniminde başarı sağlandığı gözlemlenmiştir.

Visual materials are heavily used in teaching science although they are not fully accessible by the majority of visually impaired students. First hand experiences are vital in concept development as each experience provides rich data to understand the related concept. As visually impaired students are mainly rely on hearing and touching in information acquisition, practical activities should include tactile materials with a clear and rich description. The aim this study is to provide an effective teaching for the concept of density through insoluble liquids to visually impaired students. For this purpose, visually impaired student’s need analyses were carried out by an evaluative case study. Following the need analysis stage, material and activity were designed and instructional plan was developed. Eight students including five boys and three girls studying at a special middle school for visually impaired students were participated. The results showed a positive effect on students’ conceptual learning of density.