2024 YÖKAK Uluslararası Kalite Güvencesi ve Akreditasyon Konferansı, Ankara, Türkiye, 25 - 26 Nisan 2024
Program öz
değerlendirme ve akran değerlendirme, programın etkililiğini, amaç ve
hedeflerin uygunluğunu, işleyişini, kullanılan materyaller ile öğretim
yöntemlerinin uygunluğunu, mezunların sürdürülebilir yeterliklere sahip olup
olmadığını ve toplumla bütünleşebilme durumlarını belirlemek amacıyla eğitim
kurumları ile çeşitli iç ve dış değerlendiriciler tarafından yürütülen bir
süreçtir.
Yükseköğretimde
program öz değerlendirme, öğretimin niteliği ve kalitesini dünya standartlarına
getirerek sürdürülebilirliğini sağlamak, mezun yeterliklerini belirlemek ve
güncel tutabilmek, program disiplinleri ve konu alanlarındaki yeni gelişmeler
ile eğitim bilimlerindeki güncel eğilimleri mevcut programlara dâhil etmek
amacıyla yürütülmektedir. Ayrıca, dünyanın önde gelen birçok üniversitesindeki
eğitim programlarında öğrenci, mezun, öğretim elemanı ve diğer dış paydaşların
her birinin ihtiyaçlarına cevap verebilmek amacıyla, bilimsel yöntemler
ışığında sistematik ve döngüsel program öz değerlendirme ve akran değerlendirme
süreçleri yürütülmektedir.
Bu
çalışmada, Atatürk Üniversitesinin “Program Öz Değerlendirme ve Akran
Değerlendirme” konusunda yaptığı çalışmaların iyi uygulama örneği olarak
tanıtımı ve yaygınlaştırılması için paylaşılması amaçlanmıştır. Kurumun program
öz değerlendirme ve akran değerlendirme çalışma süreçleri planla-uygula-kontrol
etme-önlem alma (PUKÖ) döngüsüne uygun olarak sunulmuştur.
Kurumun
eğitim ve kalite politikasının güvence sistemi ile 2020 yılında 55 lisans
programı, 2021 yılında 48 lisans programı, 2022 yılında 129 lisans programı ve
8 enstitünün program öz değerlendirme raporu Üniversite Yönetim Bilgi Sistemi
(ÜYBS) üzerinden kanıtları ile hazırlanmıştır. Bu süreç YÖKAK’ın kurumsal değerlendirme süreçlerine uygun
bütüncül bir bakış açısıyla; liderlik, yönetişim ve kalite, eğitim ve öğretim,
araştırma ve geliştirme ve toplumsal katkı başlıkları altında toplam 14 ölçüt
ve 46 alt ölçüt ile gerçekleştirilmiştir. Ayrıca 2022 yılında 10 lisans
programının akran değerlendirme süreçleri YÖKAK kurumsal dış değerlendirme
programı ve kurumsal akreditasyon programı uygulamasına göre yapılmıştır.
Söz
konusu akran değerlendirmesinde program için değerlendirme ölçütleri,
değerlendirme takımlarının oluşturulması, program öz değerlendirme raporu ve
kanıtlarının incelenmesi, saha ziyaretinin yapılması, programın güçlü ve
geliştirmeye açık yönlerinin raporlanması ve sonrasında program
yöneticilerinden programın geliştirmeye açık yönlerin iyileştirilmesine dair
eylem planlarının hazırlanması ve iyileştirilmelerin yapılması ile PUKÖ döngüsü
kapatılmıştır.
Çalışmamızda sunulan
program öz değerlendirme ve akran değerlendirme süreçleri, eğitim-öğretimin
niteliğini artırmaya yönelik çalışmalar yapan yükseköğretim kurumları ve
program değerlendirme birim veya komisyonları tarafından kullanılabilir.
Ayrıca, yaptığımız uygulamalar yükseköğretim programlarını değerlendiren
kuruluşlar tarafından değerlendirme