Maturidî nin Kelâm Sisteminde Marifetullah Anlayışı


Creative Commons License

ÖZTÜRK R.

Ekev Akademi Dergisi, cilt.9, ss.95-110, 2005 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 9
  • Basım Tarihi: 2005
  • Dergi Adı: Ekev Akademi Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.95-110
  • Atatürk Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu çalışmada Maturtdi/ik ile Eşarilik arasındaki önemli görüş farklılıklarından birisi olan Allah'ın varlığının akılla bilinip bilinemeyeceği konusunda Maturfdi'nin yaklaşımı ele alınmıştır. KeZtim tarihinde akli tefekküre önem vermesi ile tamnan Maturfdi, Kelam ilminin diğer konularında olduğu gibi Allah 'ı bilme (Marifetullah) konusunda da akla önemli bir yetki vermiştir. O, Kur' an' daki akl i tefekkürü emreden ayetlerden hareketle aklr kullanmayı Allah'ın bir emriolarak değerlendirmiş ve bunun bir sonucu olarak da Allah 'ın varlığının akılla bilinmesinin aklı olan herkes için gerekliliğini savunmuştur. Kişi nasıl duyularının verilerine uymak zorunda ise aklının verilerine de uymak zorundadır. Maturidi, Allah 'ın sıfatlarının fiziki alemde tezahür ettiğini, bu tezahürlerle yapılan istidlalle Allah'ın bilinebileceğini ancak bu bilmenin Allah'ın zatınlli değil, sıfatlarının bilinmesi demek olduğunu, dolayısıyla Marifetullah 'tan maksadın Allah 'zn zatının bilinmesi değil, sıfatlarının bilinmesi olduğunun üzerinde önemle durarak Allah 'ı bilmede takip edilmesi gereken bir metot önermektedir. 

In this article taken as a matter existence of God whether by reason in Maturtdi's approach. This discrimination is very important matter in Maturidi's Theology and Ash'ariah's Theology. Maturidi has taken into consideration the verses in the Koran which command to thinking. For this reason, he has defended the man must toknow the existence of God (Marifetullah). Because everytlıing in universe testifying the existence ofGod. The man has to obey the reason's datum alike obey the senses' datum. This knowledge (marifetullah) isn 't private of God but position of God.